Boom test onderwijsBoom LVS
Tests, toetsen en boeken voor onderwijsprofessionals
Klantenservice
  • Support
  • Bestelinformatie
  • Retourneren
  • Bestelprocedure
  • E-books
  • Gratis e-book
  • Docentenservice
  • Persinformatie
  • Contact
Inloggen
Winkelmand
Winkelmand
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelmand
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis. Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
  • Toetsen
    Terug naar hoofdmenu
    Verwachten
    Alle verwachtingstoetsenBegintestDrempeltestKleurenSchatLeermotivatietest BOLeermotivatietest VONederlandse Vragenlijst voor Effectieve LeerstrategieënNIOTussentest
    Volgen
    Alle Boom LVS-toetsenBegrijpend LezenRekenen-WiskundeSpellingHoofdrekenenTechnisch Lezen
    Verdiepen
    Alle verdiepende toetsenCB&WLNDSPI-dicteeTTA
    Diagnostiek
    Alle tests/vragenlijsten3DM Dyscalculie3DM DyslexieANTCAICOTAPPNKPVNPV-J-2NPV-2-RNPV-J-3SCAREDSVLKVISKVNPV
    Boeken
    Terug naar hoofdmenu
    Onderwerp
    Alle boekenDLEDidactiek & professionaliseringGedragLeren lerenNT2Rekenen/dyscalculieTaal/dyslexie
    Onderwijssoort
    Primair onderwijsVoortgezet onderwijsMboHbo
    Effectiever leren
    Effectiever leren
    Betekenisvol onderwijs
    Betekenisvol onderwijs
    Boom testcentrum
    Terug naar hoofdmenu
    Boom testcentrum
    Over het Boom testcentrumHandleidingenInstructievideo'sISO certificering
    Handleidingen
    Handleidingen
    Bekijk alle handleidingen
    Naar het Boom testcentrum
    Naar het Boom testcentrum
    Direct inloggen
    Trainingen
    Terug naar hoofdmenu
    Trainingen
    Overzicht trainingenAan de slag met rekenproblemenBasiscursus ANTFunctionele gedragsanalyseInformatiebijeenkomsten Boom LVSMasterclass DyscalculieMeer leren in minder tijdPerfectionistische leerlingen
    Aan de slag met toetsgegevens?
    Aan de slag met toetsgegevens?
    Actueel
    Terug naar hoofdmenu
    Actueel
    AgendaNieuwsoverzichtNormeringsonderzoekenToetsen digitaliseren
    Gratis online event | Toetsen
    Artikelen
    Terug naar hoofdmenu
    Artikelen
    Alle artikelen
    Thema's
    Overzicht thema'sDyscalculieDyslexie
    Lees meer over dyscalculie
    Lees meer over dyscalculie
    Lees meer over dyslexie
    Lees meer over dyslexie
    Over ons
    Terug naar hoofdmenu
    Over ons
    Over onsMedewerkersAuteursPartnersVacatures
Boom LVS Spelling
Delen
Link kopi�ren

Boom LVS Spelling

Tom Braams, Teije de Vos | Boom uitgevers Amsterdam

De LVS-toets Spelling is een toets waarmee je de spellingvaardigheid van je leerlingen volgt. De toets is bedoeld voor leerlingen in het basisonderwijs van groep 3 tot en met 8.

  • Actieve spelling: zelf schrijven
  • In 30 minuten af te nemen
  • Direct zelf te scoren en normeren
  • Inclusief foutenanalyse
Producten Over de toets Afname Scoren & normeren Rapportage Downloads Veelgestelde vragen Wijzigingen
Producten
Boom LVS Spelling | Basisset

Boom LVS Spelling | Basisset

Tom Braams, Teije de Vos | Boom uitgevers Amsterdam

In de basisset van de Boom LVS-toets Spelling vind je alle materialen om de toets af te nemen bij jouw leerlingen. 

Meer
Basisset
Oktober 2019 | ISBN 9789024431229
€ 495,00
Levertijd 1-2 werkdagen
Bestellen
Plaats op wensenlijst
Boom LVS | Credits om te normeren

Boom LVS | Credits om te normeren

| Boom uitgevers Amsterdam
Met deze credits kun je 50 keer de LVS-toetsen van het Boom leerlingvolgsysteem online normeren in ons online testplatform, het Boom testcentrum.   De credits zijn niet gebonden aan een specifiek... Meer
50 digitale normeringen
Januari 2014 | ISBN 0812400SVT
€ 39,95
Direct via e-mail
Bestellen
Plaats op wensenlijst
Over de toets

Over de toets Spelling

Doelgroep: groep 3 tot en met 8 van het basisonderwijs.

Meetpretentie: spellingvaardigheid (woorden en werkwoorden).

Materiaal: de toets bestaat uit een woorddictee voor groep 3 t/m 8 en een werkwoorddictee voor groep 6 t/m 8. De toets heeft een A- en een (parallelle) B-versie en kan een of twee keer per jaar worden afgenomen.

Beoordeling Expertgroep: de Expertgroep Toetsen PO heeft de LVS-toets Spelling positief beoordeeld. De complete beoordeling vind je op de site van de Expertgroep. Je kunt de toets inzetten om te voldoen aan de wettelijke verplichting tot gebruik van een leerling- en onderwijsvolgsysteem. 

Doel van de toets

Met de Boom LVS-toets Spelling bepaal je het vaardigheidsniveau van jouw leerlingen op het gebied van (werk-) woordspelling met een genormeerd instrument. Met de toets volg je methodeonafhankelijk, systematisch en betrouwbaar de ontwikkeling van jouw leerlingen van groep 3 tot en met 8 op het gebied van (werk)woordspelling. Ook kun je fouten van zwakke spellers ten behoeve van remediërend onderwijs analyseren. 

 

Wat meet de toets?

De toets meet de spellingsvaardigheid van de leerling door middel van een (werk)woorddictee. De woorddictees zijn bedoeld voor leerlingen van groep 3 tot en met 8. De werkwoorddictees zijn bedoeld voor leerlingen van groep 6 tot en met 8.

Wat laat de toets je zien?

De toets laat je zien op welk vaardigheidsniveau de leerling of klas zich op het gebied van (werk-) woordspelling bevindt én hoe het zich ontwikkelt. Je vergelijkt de

leerling of klas met zichzelf (op basis van didactische leeftijd en eerdere toetsmomenten) of met andere leerlingen (an de hand van een representatieve landelijke normering). Als je de toets systematisch afneemt op groepsniveau geeft de toets je ook inzicht in de opbrengsten van het spellingsonderwijs. Vanaf groep 6 krijg je inzicht in het referentieniveau dat de leerling kan bereiken. 

 

Indicatiestelling LWOO en PrO

De Boom LVS-toets Spelling staat op de lijst van toegestane instrumenten van de Regeling screenings- en testinstrumenten LWOO en PrO 2020-2021. Je mag deze dus gebruiken om leerachterstand aan te tonen bij leerlingen die voor LWOO en PrO in aanmerking komen.

Afname

Informatie over de afname

Wijze van afnemen: op papier | klassikaal en individueel

Duur afname: circa 30 minuten (inclusief instructie)

Aantal opgaven per groep: de leerling maakt steeds 30 opgaven (woorddictee), in groep 6 t/m 8 wordt dit aangevuld met 36 opgaven (werkwoorddictee)

Afname door: leerkracht, intern begeleider of remedial teacher

Kies zelf het best passende afnamemoment

De Boom LVS-toets Spelling is, zoals dat heet, continu genormeerd. Dit betekent dat je de toets Spelling Woorden vanaf maart groep 3, tot en met juni/juli groep 8 in elke maand van het schooljaar kunt afnemen. En de toets Spelling Werkwoorden vanaf november groep 6, tot en met juni/juli groep 8. Bekijk de afnamemogelijkheden van de Boom LVS-toets Spelling.

 

Voor een betrouwbare toetsafname lees je de instructiekaart die in de basisset van de toets zit.

Scoren & normeren

Informatie over het scoren en normeren

Scoring door: leerkracht, intern begeleider of remedial teacher

Duur scoring en normering: 1 minuut per leerling (normering via het Boom testcentrum, ParnasSys en/of School OAS)

Normen: percentielscore, niveau I-V en A-E, DLE, vaardigheidsscore (met 90%-betrouwbaarheidsinterval). Vanaf groep 6 wordt ook het referentieniveau gerapporteerd.

Foutenanalyse: gratis na normering in het Boom testcentrum

Bekijk de afnamemogelijkheden van de Boom LVS-toets Spelling.

 

Scoor, normeer en analyseer eenvoudig in het Boom testcentrum

Nadat je de toets gescoord hebt met behulp van het antwoordenboekje vulje de score in in het Boom testcentrum, de online normeringsomgeving van Boom. Vervolgens krijg je de genormeerde scores, het referentieniveau, de persoonlijke groeigrafieken en groepsoverzichten. Je kunt zelf groepen samenstellen en groepsrapporten opvragen. Hiermee kun je voor een instructiegroep of een klas de resultaten analyseren. Wil je meer inzicht om de ontwikkeling van je leerlingen verder te stimuleren? Maak dan online de verdiepende analsyse. De meest voorkomende fouten zijn voorgeproprogrammeerd zoddat je snel een uitgebreide analyse kunt maken. 

 

In de gebruikershandleiding (die in de basisset van de toets zit) is beschreven hoe je de verschillende scores kunt gebruiken en interpreteren. 

Rapportage

Informatie over de rapportage

Uitslag gerapporteerd in: percentielscore, in niveau I-V en A-E, in DLE, en in vaardigheidsscore (met 90%-betrouwbaarheidsinterval). Vanaf groep 6 wordt ook het referentieniveau gerapporteerd.

Rapport: op individueel en groepsniveau

Interpretatie rapport: leerkracht, intern begeleider of remedial teacher

Foutenanalyse: rapport op hoofd- en subcategorie

Aan de slag met de toetsresultaten 

In het Boom testcentrum, de online normeringsomgeving van Boom, kun je aan de slag met de toetsresultaten. Per afgenomen toets kun je een individueel rapport, een individueel overzicht op basis van DLE of een individueel overzicht op basis van vaardigheidsscore opvragen.

 

Het individueel overzicht biedt je inzicht in de resultaten van meerdere toetsafnames, zodat je de ontwikkeling van de leerling in de tijd kunt volgen. De persoonlijke groeigrafiek geeft aan of de ontwikkeling van de leerling op koers ligt en helpt je eventuele afwijkingen tijdig te signaleren.

 

In het Boom testcentrum kun je zelf groepen samenstellen en groepsrapporten opvragen. Hiermee kun je voor een instructiegroep of een klas de resultaten analyseren.

Downloads

Op deze pagina vind je (gratis) downloads met betrekking tot de Boom LVS-toets Spelling.

Algemeen

  • Vraag de Boom LVS brochure aan
  • Whitepaper Opbrengstgericht werken voor taal en rekenen
  • De Boom LVS ouderbrochure
  • Informatiebrief voor ouders over het Boom LVS
  • Bekijk de infographic
  • Bekijk de Handleiding voor het Boom testcentrum

Afname

  • Regeling screenings- en testinstrumenten LWOO en PrO schooljaar 2021-2022

Scoren en normeren

  • Een overzicht van de afnamemogelijkheden van alle Boom LVS-volgtoetsen
  • De afnamemogelijkheden van de Boom LVS-toets Spelling Woorden en Werkwoorden

Rapportage

  • Voorbeeld individueel rapport inclusief analyse
  • Voorbeeld individueel overzicht op basis van DLE
  • Voorbeeld individueel overzicht op basis van vaardigheidsscore
  • Voorbeeld groepsrapport inclusief groepsanalyse
Veelgestelde vragen

Op deze pagina vind je veelgestelde vragen over de Boom LVS-toets Spelling.

Algemeen

Mogen scholen leerlingvolgtoetsen gebruiken die niet door de Expertgroep Toetsen PO zijn goedgekeurd?

Nee, leerlingvolgtoetsen die gebruikt worden door een school moeten zijn goedgekeurd door de Expertgroep. De inspectie ziet erop toe dat de scholen enkel door de Expertgroep goedgekeurde leerlingvolgtoetsen gebruikt. De enige uitzondering hierop zijn leerlingvolgtoetsen die voor de invoering van het Toetsbesluit reeds een COTAN beoordeling hadden. Alle toetsen van het Boom LVS zijn conform bovenstaande regeling (en dus door de Expertgroep en/of de COTAN) goedgekeurd.

 

Bekijk via deze link de Expertgroep-beoordeling van de Boom LVS-toets Rekenen-Wiskunde, de Boom LVS-toets Spelling, de Boom LVS-toets Technisch Lezen en de Boom LVS-toets Hoofdrekenen. 

Bekijk via deze link de COTAN-beoordeling van de Boom LVS-toets Begrijpend Lezen.

Waarom zijn alle Boom LVS-toetsen op papier?

We hebben bewust gekozen om de LVS-toetsen op papier uit te brengen. Dit is allereerst kindvriendelijk voor de leerlingen: ze ervaren de rust van papier. Daarnaast is het lezen van teksten op papier voor leerlingen prettiger. Het zorgt voor overzicht en leerlingen hebben de mogelijkheid om terug te bladeren en de opgaven nog eens door te nemen. 

 

We onderzoeken de mogelijkheden om de toetsen te digitaliseren. Heb jij interesse om te zijner tijd jouw visie op digitaal toetsen met ons te delen en ben je bereid om de digitale toetsen te testen? Laat het ons weten!

Materiaal

Hoe ziet het toetsmateriaal van de Boom LVS-toets Spelling eruit?

De toets is opgebouwd uit een reeks van blokken van verschillend niveau: 6 blokken voor de LVS-toets Woorden en 3 blokken voor de LVS-toets Spelling Werkwoorden.

Waarom bevat het Werkwoordendictee ook een bijvoeglijk naamwoord?

Dit is een bewuste keuze. In het dictee gaat het om een voltooid deelwoord dat bijvoeglijk wordt gebruikt. Bij werkwoordspelling moet de leerling de werkwoorden herkennen en vervolgens de regels toepassen die specifiek voor de werkwoordspelling gelden. In dit geval moet de leerling vaststellen dat het op een werkwoord lijkt, maar het niet is en hij dus géén werkwoordspelling moet toepassen. In de dictees voor onveranderlijke woorden zitten ook zulke ‘afwijkende’ items, waarbij de leerling bijvoorbeeld moet herkennen dat het de regel voor verdubbeling van medeklinkers niet moet toepassen, hoewel dat wel regelconform zou zijn. Van de leerling wordt, kortom, verwacht dat het ook ‘afwijkende’ spellingen herkent omdat ook deze immers in de Nederlandse taal voorkomen. Een evt. fout gespeld bijvoeglijk naamwoord vind je in de foutenanalyse in de categorie ‘werkwoordfout overig’ (omdat er maar één fout mee gemaakt kan worden).

Afname

Bij het onderdeel Spelling Werkwoorden, staat het te spellen werkwoord niet voor de kantlijn (maar wordt het in de zin voorgelezen). Waarom is hiervoor gekozen?

Wat zo moeilijk is aan werkwoordspelling is dat je twee spellingsystemen door elkaar moet gebruiken die soms met elkaar botsen: de regels voor de onveranderlijke spelling (bijvoorbeeld het verenkelen van een klinker of het verdubbelen van een medeklinker: het is geen ‘slaager’ maar ‘slager’, en geen ‘baker’ maar ‘bakker’) en de regels voor de werkwoordspelling (daar kun je 'braadden' en 'het brandt' moeten schrijven, wat tegen de normale niet-werkwoordspellingregels ingaat). Bij werkwoordspelling moet je dus andere regels gebruiken voor de werkwoordsuitgangen, maar de gewone regels voor de andere delen van het woord.

 

De Boom LVS Spelling maakt duidelijk onderscheid tussen werkwoordsfouten en overige fouten. Als je in het Boom testcentrum de foutenanalyse maakt, dan kun je als leerkracht precies zien hoeveel fouten met werkwoorden zijn gemaakt (ook nog uitgesplitst naar tegenwoordige tijd, verleden tijd en voltooid deelwoord) en hoeveel met overige spelling. Daarmee kun je dus ook zien of de leerling juist die complexiteit van het toepassen van twee elkaar schijnbaar bijtende spellingregelsystemen doorziet en beheerst.

Hoe beoordeelt de Inspectie de Boom LVS-toetsen?

De Boom LVS-toetsen (voorheen Schoolvaardigheidstoetsen) zijn allemaal goedgekeurd door de Expertgroep Toetsen PO en dus geaccepteerd door de Inspectie. Het Boom LVS is daarmee het enige volledige, goedgekeurde alternatief voor het Cito L(O)VS.

 

De eindopbrengsten van jouw school verantwoord je met een van de toegelaten eindtoetsen. Sinds 1 februari 2016 hanteert de inspectie voor de tussenresultaten van scholen geen eigen normen meer. De inspectie blijft in het toezicht aandacht schenken aan hoe scholen de ontwikkeling van leerlingen volgen en de wijze waarop dit tot conclusies over het onderwijs leidt. De inspectie verwacht dat scholen zelf ambitieuze doelen stellen voor leerlingen, en zicht hebben op in hoeverre leerlingen die doelen halen. Ook wordt van scholen verwacht dat zij op basis van hun beeld het onderwijs aan de leerlingen bijstellen.

Hoe heeft de Expertgroep Toetsen PO de Boom LVS-toets Spelling beoordeeld?

Aan maar liefst negen van de tien criteria is het oordeel ‘goed’ toegekend. De toets voldoet daarmee aan het kwaliteitsoordeel van de Expertgroep. Je kunt de toets per direct gebruiken om te voldoen aan uw wettelijke verplichting tot gebruik van een leerling- en onderwijsvolgsysteem. Lees de uitgebreide beoordeling op de website van de Expertgroep Toetsen PO.

Hoe bewaakt Boom de privacy van school- en leerlinggegevens bij digitale leermiddelen en toetsen en in digitale applicaties zoals het Boom testcentrum?

Boom uitgevers Amsterdam vindt privacy belangrijk en heeft het ‘Convenant Digitale Onderwijsmiddelen en Privacy – Leermiddelen en toetsen’ ondertekend. Lees het Convenant in 10 punten samengevat en onze Privacy Policy.

Hoe neem ik de Boom LVS-toets Spelling af bij leerlingen met dyslexie?

Voor dyslectische leerlingen is een vergrote versie van de toetsbladen beschikbaar. Deze zijn te bestellen via klantenservice@boomtestonderwijs.nl.

 

De afname-instructie voor leerlingen met en zonder dyslexie is dezelfde. Immers, als de afnamewijze van de toets of de normering wordt aangepast, kan dit invloed hebben op de betekenis en de vergelijkbaarheid van de toetsscore. Het doel van de afname is primair om de spellingvaardigheid van de leerling om op basis daarvan het onderwijsaanbod te bepalen.

Neem de toets daarom af op de voorgeschreven afnamewijze en houd bij de interpretatie van het resultaat rekening met de dyslexie van de leerling.

 

De Boom LVS-toets Spelling is ook zeer geschikt om een analyse te maken van fouten van zwakke spellers. Bij leerlingen met (een vermoeden van) ernstige enkelvoudige dyslexie (EED) levert het afnemen van blokken volgens het reguliere afnameschema geen optimale informatie op. Je krijgt wel een percentiel- en een normscore (de vergelijking van de leerling met zijn groepscohort), maar geen nauwkeurige niveaubepaling en weinig informatie over de tekorten in de spellingkennis. Bovendien wordt de leerling gefrustreerd met te moeilijke woorden. Het is dan passender om andere blokken af te nemen. In Bijlage IV van de Gebruikershandleiding en Verantwoording wordt ingegaan op het individueel toetsen van zwakke spellers én op de uitgebreide foutenanalyse die en belangrijke rol kan spelen in het kader van het remediërend onderwijs.

Is er een aparte afname-instructie voor leerlingen met een cluster 1-arrangement?

Voor slechtziende leerlingen is vergroot materiaal beschikbaar (te bestellen via klantenservice@boomtestonderwijs.nl; op dit moment is er voor blinde leerlingen nog geen gebrailleerd materiaal beschikbaar).

Omdat de leerling bij het onderdeel Spelling Werkwoorden het te spellen werkwoord in een (voorgedrukte) zin moet invullen (de context is daarbij immers van belang) adviseren we nadrukkelijk daarvoor het vergrote materiaal te gebruiken.

Voldoet bovenstaande niet voor jouw leerling? Overleg dan met de (ambulant) begeleider van Visio/Bartiméus over de best passende oplossing.

 

Mag de Boom LVS-toets Spelling worden gebruikt voor verwijzing naar het LWOO en naar praktijkonderwijs?

De Boom LVS-toets Spelling is opgenomen in de Regeling screenings- en testinstrumenten LWOO en PrO schooljaar 2021-2022 en mag dus worden ingezet voor verwijzing naar het leerwegondersteunend en het praktijkonderwijs.

Spelling Woorden en Spelling Werkwoorden zijn dictees die afzonderlijk van elkaar afgenomen (kunnen) worden. Waarom worden deze onderdelen los van elkaar getoetst?

Bij spelling gaat het om alle spellingfouten die je in woorden kunt maken: als er een bepaalde moeilijkheid in een woord zit, kan dit zoveel aandacht vragen dat andere delen van het woord wat te weinig aandacht krijgen. Je meet dan dus ook of eerder geleerde spelling wel goed geautomatiseerd is (dat wil zeggen: of er onder veel bewuste aandacht goed wordt gespeld). Natuurlijk onderzoek je in werkwoorddictees andere woorden. Bekijk de 6 blokken Spelling Woorden maar: daarin zie je een duidelijke ontwikkeling van klankzuiver en kort, naar wat langere woorden met regels en naar echt moeilijke woorden en leenwoorden. Zie het dus als twee dictees: één woordendictee en één werkwoordendictee. (Let op! Eén dictee bestaat steeds uit twéé blokken.)

 

Alle 6 blokken Spelling Woorden en alle 3 blokken Spelling Werkwoorden zien we als één dictee, waarbij er per leerjaar een andere instap en uitstap is om de toetstijd te verkorten. Daarop is de vaardigheidsscore gebaseerd.

Dit is de kracht van de Boom LVS-toets Spelling: met weinig woorden krijg je een betrouwbaar beeld van de spellingvaardigheid van je leerling(en). Je focust je namelijk niet alleen op het 'doelprobleem' (de karakteristieke moeilijkheid) van het woord, maar neemt alle mogelijke fouten mee – en kunt daarmee vervolgens heel concreet aan de slag!

 

Waarom zijn er parallelle versies van elke Boom LVS-toets en wat kan ik daarmee?

Voor alle Boom LVS-toetsen* zijn parallelle versies beschikbaar. De A- en B-versie van elke toets zijn gelijkwaardig aan elkaar.

 

Dit betekent dat het psychometrisch gesproken niet uitmaakt welke versie je bij een leerling afneemt. De versies zijn zodanig geconstrueerd dat ze even moeilijk zijn. In de praktijk blijkt soms de ene versie net iets moeilijker of makkelijker te zijn dan de andere versie, maar voor deze verschillen is gecorrigeerd in de berekening van de vaardigheidsscore en daarmee ook voor de uiteindelijke normscores. 

 

Op deze manier is het eenvoudig om opbrengstgericht werken: uit de diagnostische analyses blijkt welke hoofd- en subdomeinen een leerling goed beheerst en wat een leerling minder goed beheerst. Hier kun je vervolgens je lesaanbod op aanpassen. In een later stadium kun je dan met de tweede versie van de toets (dit kan zowel de A- of B-versie zijn) controleren in hoeverre de leerling de behandelde lesstof beheerst.  

*Met uitzondering van de toets Begrijpend Lezen. Deze is alleen voor scholen met een abonnement op het Boom LVS beschikbaar. Heeft u geen abonnement? Kies dan altijd voor versie A als u de toets gaat invoeren in het Boom testcentrum.

Scoren en normeren

Hoe importeer ik gegevens uit ons leerlingadministratiesysteem in het Boom testcentrum?

Tussen de leerlingadministratiesystemen ParnasSys (Topicus) en SchoolOAS (Dotcomschool) en het Boom testcentrum worden gegevens uitgewisseld via de UWLR-koppelingsstandaard.

 

Dit houdt in dat, wanneer je de koppeling hebt geactiveerd, de school- en leerlinggegevens uit ParnasSys of SchoolOAS automatisch worden geïmporteerd in het Boom testcentrum, dat je de Boom LVS-toetsen daar scoort, normeert, rapporteert en analyseert en de genormeerde toetsgegevens vervolgens binnen vijf minuten automatisch in ParnasSys of SchoolOAS staan. Je hoeft de gegevens dus maar op één plek in te voeren.

 

Is jouw leerlingadministratiesysteem nog niet aan het Boom testcentrum gekoppeld? Dan kun je een EdeXML-exportbestand uit jouw leerlingadministratiesysteem handmatig importeren in het Boom testcentrum.

 

Bij zo’n import worden de school en alle groepen automatisch in het Boom testcentrum aangemaakt. Voor alle leerkrachten worden inloggegevens aangemaakt en leerkrachten en leerlingen worden aan de juiste groepen gekoppeld. Vervolgens kun je de scores van jouw leerlingen op de Boom LVS-toetsen invoeren, normeren, rapporteren en analyseren.

 

Heb je hulp nodig? Neem contact op met onze Klantenservice.

Hoe importeer ik genormeerde toetsresultaten in Taalblobs?

Taalblobs is een spellings-oefenprogramma. Het is mogelijk om via een CSV-export de Boom LVS-toets Spelling te koppelen aan dit programma. Een CSV-export maak je in het Boom testcentrum door de genormeerde toetsen waarvan je een export wilt aan te vinken. Klik vervolgens op ‘scores exporteren’ en kies als export-formaat CSV. Op de site van Taalblobs lees je hoe je de scores vervolgens in Taalblobs importeert.

Kan ik ons leerlingadministratiesysteem koppelen aan het Boom testcentrum?

Boom koppelt via de UWLR-standaard. UWLR staat voor: Uitwisseling Leerlinggegevens en Resultaten; op de site van Edustandaard vind je hierover meer (algemene) informatie. 

 

Met de UWLR-koppeling worden het Boom testcentrum en het leerlingadministratie- of informatiesysteem (LAS) aan elkaar gekoppeld. Je scoort, normeert, rapporteert en analyseert Boom LVS-toetsen in het Boom testcentrum. Met de UWLR-koppeling worden de toetsgegevens vervolgens automatisch overgezet naar het LAS. Zo profiteer je van de volledige mogelijkheden van beide applicaties, maar voorkom je dubbel werk. Lees hieronder welke mogelijkheden de verschillende LAS-sen op dit moment bieden.

 

ParnasSys (Topicus): sinds december 2019 zijn het Boom testcentrum en ParnasSys via UWLR gekoppeld. Wil je gebruik maken van deze koppeling of wil je er meer over weten? Neem contact op met onze Klantenservice.

 

ESIS (Rovict): sinds november 2020 zijn het Boom testcentrum en ESIS via UWLR gekoppeld. Voorlopig blijft het ook nog mogelijk om de (genormeerde!) DLE-score van de Boom LVS-toetsen in ESIS in te voeren.Wil je gebruik maken van deze koppeling of wil je er meer over weten? Neem contact op met onze Klantenservice.

 

SchoolOAS (Dotcomschool): sinds het schooljaar 2016/2017 zijn het Boom testcentrum en SchoolOAS via UWLR gekoppeld. Wil je gebruik maken van deze koppeling of wil je er meer over weten? Neem contact op met onze Klantenservice.

 

Leeruniek: stand januari 2021: door technische problemen aan de kant van Leeruniek loopt de in oktober 2020 aangekondigde koppeling tussen Boom en Leeruniek helaas vertraging op. In maart verwacht Leeruniek meer zicht te hebben op de planning. Wil je straks gebruik maken van deze koppeling of wil je er meer over weten? Neem contact op met onze Klantenservice.

 

FocusPO (HELDER Onderwijsadvies): stand november 2020: de koppeling tussen FocusPO en het Boom testcentrum gaan de testfase in. Na afronding daarvan zal duidelijk zijn wanneer de koppeling live kan. Wil je straks gebruik maken van deze koppeling of wil je er meer over weten? Neem contact op met onze Klantenservice.

 

Volglijn: Stand sinds 2020: Volglijn voert een voorbereidend onderzoek uit dat voor deze koppeling noodzakelijk is. Na afronding daarvan zal duidelijk zijn wanneer Volglijn gereed is om de koppeling met het Boom testcentrum te maken.

 

Eduscope (Unilogic): Stand sinds november 2019: Eduscope voert een voorbereidend onderzoek uit dat voor deze koppeling noodzakelijk is. Na afronding daarvan zal duidelijk zijn wanneer Eduscope gereed is om de koppeling met het Boom testcentrum te maken.

 

Staat jouw LAS hier niet bij? Laat het ons weten, zodat wij contact met de betreffende applicatie kunnen opnemen.

Zijn de nieuwste OSO-codes van de Boom LVS-toets Spelling beschikbaar in ParnasSys?

Ja, sinds 13 oktober 2017 zijn de nieuwste OSO-codes van de Boom LVS-toetsen in ParnasSys beschikbaar. Landelijk genormeerde toetsen hebben een zogenoemde OSO-code. Deze codes worden gebruikt om toetsresultaten van een leerling uit te wisselen, onder andere wanneer een leerling van de basisschool naar het voortgezet onderwijs gaat of wanneer een leerling van basisschool verandert. Goed te weten dat de nieuwste OSO-codes van de Boom LVS-toetsen nu ook in ParnasSys zijn verwerkt. Hierdoor kunnen de toetsresultaten van jouw leerlingen dus makkelijk en betrouwbaar worden overgedragen naar andere (leerlingvolg)systemen in het basis- en het voortgezet onderwijs, indien dit systeem ook de OSO-codes hanteert.

Wijzigingen

Op deze pagina vind je een overzicht van wijzigingen die zijn doorgevoerd in het materiaal van de Boom LVS-toets Spelling.

Sinds september 2019

  • Vanaf groep 6 wordt het referentieniveau gerapporteerd.
  • Je hebt nu de mogelijkheid om in het Boom testcentrum een individueel overzicht te maken met een groeigrafiek waarmee je leerlingen kunt volgen op vaardigheidsscore of DLE.
  • De instructiekaart is verrijkt met nieuwe informatie.
  • De materialen hebben een nieuwe vormgeving, naam en logo.
  • In het Boom testcentrum heet de SVT Spelling nu Boom LVS Spelling.

Losse toetsen of een abonnement?

Ben je van plan om de Boom LVS-toets Spelling voor jouw school aan te schaffen? En wil je de toets schoolbreed inzetten om je leerlingen te volgen? Dan is een abonnement op het Boom LVS mogelijk voordeliger. 

Vraag naar de mogelijkheden

Meer weten over het Boom LVS?

Bekijk deze korte video waarin toetsadviseur Anniek je alles vertelt over de mogelijkheden!

Leerlingen zelf laten oefenen?

Leerlingen zelf laten oefenen?
Taalblobs is een spellings-oefenprogramma dat je kunt koppelen aan de Boom LVS-toets Spelling. Leerlingen kunnen zo zelf en op hun eigen niveau oefenen met de spellingcategorieën, waarmee ze op basis van de toetsuitslag moeite hebben.
Meer lezen
Blijf op de hoogte
Ontvang onze nieuwsbrief.
Formulier succes
Formulier foutmelding
© 2021 Boom uitgevers Amsterdam

Klantenservice

Support
Bestelinformatie
Retourneren
Bestelprocedure
E-books
Gratis e-book
Docentenservice
Persinformatie
Contact

Over ons

Over ons
Medewerkers
Auteurs
Partners
Vacatures

Volg ons op social media

Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis.
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkDisclaimerPrivacy policyDigitale content
Stuur mij maandelijks een update
Met het laatste nieuws over onze tests en boeken, exclusieve acties, evenementen en actuele ontwikkelingen.
Aanmelden
Formulier succes
Formulier foutmelding