Gratis webinar Zelfregulerend leren
Leerlingen moeten veel beter worden toegerust om zelfregulerend te leren. Dat is een belangrijke les die we uit de coronacrisis kunnen trekken. Zelfregulerend leren houdt in dat een leerling het eigen leren in goede banen kan leiden, kan evalueren, bijsturen en zichzelf weet te motiveren voor het leren. Zeker in tijden van thuisonderwijs is juist dat wat leerlingen nodig hebben.
Maar zelfregulerend leren gaat niet vanzelf. Je moet het leren! Zelfregulerend leren gebeurt aan de hand van 14 leerstrategieën. Docenten en andere onderwijsprofessionals kunnen leerlingen helpen zich deze leerstrategieën eigen te maken. Kunnen leerlingen zelfregulerend leren dan presteren ze beter en zijn ze gemotiveerder voor school. Bovendien ligt er dan minder op het bordje van de toch al zo drukke docent en kan het zweet op de juiste rug staan.
Meer specifiek gaan we in dit webinar in op de volgende vragen:
- Hoe kunnen we de impact begrijpen van de coronacrisis op de prestaties en de motivatie van leerlingen? En valt de schade nog te repareren?
- Welke leerstrategieën zijn er en waarom zijn ze belangrijk voor het leren in de klas en thuis?
- Hoe maak je van leerlingen effectieve (thuis)studeerders?
Als je het webinar volgt krijg je naderhand een digitale goodiebag met een tweetal korte psychologische tests en hand-outs die je direct kunt gebruiken om leerlingen te helpen zich de leerstrategieën eigen te maken.
De sprekers
Pieternel Dijkstra, Petra Bunnik en Aimee Krikke, de auteurs van de herziene druk van het boek Zelfregulerend leren: Effectiever leren met leerstrategieen.
Het webinar is op woensdag 24 maart van 15.30 tot 16.15 uur.