Normeringsonderzoek van de nieuwe Boom LVS-toets Begrijpend Lezen in groep 4 t/m 8
Wil jij de nieuwe Boom LVS-toets Begrijpend Lezen gratis uitproberen en beoordelen of het Boom LVS past bij jouw toetsvisie? Wil je voor iedere leerling weten hoe zij zich op de hoofd- en subdomeinen van het begrijpend lezen ontwikkelen en wil je handvatten hebben om hun ontwikkeling verder te stimuleren? Doe dan mee aan dit onderzoek!
We hebben een nieuwe (digitale en papieren) versie van deze toets gemaakt: met nieuwe teksten en opgaven en volledig afgestemd op de inhoud van de referentieniveaus. Daar hoort ook een nieuwe normering bij. Daar hebben we jouw hulp bij nodig. Door de toets bij jou op school af te nemen, kun jij beoordelen of de toets bij jullie past én werk je mee aan een goede normering van de toets.
Wie?
De toets is bestemd voor leerlingen in groep 4 t/m 8 en neem je dus af bij al jullie leerlingen.
Wat?
De toets verschijnt zowel op papier als digitaal en heeft voor elk leerjaar een A- en een B-versie. De toets bevat 5 tot 7 verschillende typen teksten (verhalend, informatief, betogend, instructief) over diverse thema’s (vakantie, verkeer, natuur, eten, ruimte enz.), natuurlijk in oplopend AVI- en referentieniveau.
Tijdens het normeringsonderzoek neem je bij iedere leerling in groep 4 t/m 8 de A en B versie af van de toets die bestemd is voor hun leerjaar. Eén versie maken zij op papier en één versie digitaal. Voor jou een mooie manier om te beoordelen hoe deze vormen van afname bij jullie en de leerling(en) past. In groep 7 en 8 maken de leerlingen tevens referentieset 1S. De afname van één versie duurt maximaal één (les)uur.
Voor de afname(s) op papier ontvang je een duidelijke afname-instructie en voor elke groep het benodigde aantal toetsboekjes. Na afname stuur je de toetsboekjes naar ons antwoordnummer op.
Voor de digitale afname ontvang je ook een afname-instructie en voor iedere leerling een digitale uitnodiging. Zodra alle leerlingen de toets hebben gemaakt, geef je ons een seintje zodat wij weten dat de afnames op jouw school zijn afgerond.
Uiteraard kijken wij de toetsen voor je na en analyseren de resultaten voor je. Je ontvangt voor iedere leerling een individuele verdiepende analyse, zodat je voor iedere leerling weet hoe het zich op de hoofd- en subdomeinen van het begrijpend lezen ontwikkelt.
Wanneer?
In juni 2022 neem je de digitale toetsen af bij de leerlingen in groep 4 t/m 8. Zodra alle leerlingen de toetsen hebben gemaakt, geef je ons een seintje zodat wij weten dat de afnames op jouw school zijn afgerond en we voor jou de analyses kunnen maken.
Wat levert dit jou en jouw school op?
Doe je mee? Dan;
- Maak je gratis kennis met de Boom LVS-toets Begrijpend Lezen en weet je of het Boom LVS bij jouw leerlingen past.
- Ontvang je voor iedere leerling een individuele verdiepende analyse. Deze geeft je inzicht in het niveau van de leerling op de verschillende categorieën van het referentiekader begrijpend lezen.
Deze kun je meteen gebruiken om het onderwijs nog beter op de ontwikkeling van de leerling af te stemmen. Nadat je hebt aangegeven dat alle leerlingen de toetsen hebben gemaakt sturen we je de analyses toe. - Maak je je keuze voor één van onze twee boekenpakketten ter waarde van ruim 100 euro.
- Boekenpakket 1 bestaat uit: het recent verschenen Rijke taal, de klassieker Dyslectische kinderen leren lezen, het verrassende Perfectionistische leerlingen en het belangrijke Mediation op school.
- Boekenpakket 2 bestaat uit: het populaire Aan de slag met handschriftonderwijs, het creatieve Zoek het even lekker zelf uit, de klassieker Zelfregulerend Leren met bijbehorende poster en het inspirerende Haal meer uit je toetsgegevens.
Onze toetsvisie
Toetsen moeten vooral een rijke informatiebron zijn die jou, je team, het kind en zijn ouders helpen om meer inzicht te krijgen in zijn ontwikkeling en ontwikkelingskansen. Dit doen we door kindvriendelijke toetsen te maken die flexibel zijn in te zetten en in een kort tijdsbestek precies meten wat jij wilt weten. Natuurlijk houden we de inhoud en de normering van onze toetsen actueel. Maar dat kunnen we niet alleen. Daarom vragen we jou om aan dit onderzoek deel te nemen. Zo maken we samen dé nieuwe leerlingvolgtoets die methode-onafhankelijk het vaardigheidsniveau van leerlingen op het gebied van begrijpend lezen in kaart brengt.
Interesse, maar toch nog vragen?
Voor vragen kun je terecht bij de coördinator van het onderzoek, Barbara van der Valk: onderzoek@boomtestonderwijs.nl. Schroom niet om je vragen te stellen, we denken graag met je mee.
Geïnteresseerd? Enthousiast?
Meld je meteen aan via de knop hieronder. Zodra we je aanmelding hebben ontvangen, nemen we contact met je op om je deelname te bevestigen en de afname in praktische zin voor te bereiden (planning, materiaal, achtergrondgegevens van de leerlingen, AVG-proof bewerkersovereenkomst en een afnameschema, zodat jouw team ook het overzicht behoudt.