Praktische informatie
Op dit moment is er nog geen nieuwe datum bekend. Zodra er een datum is lees je dat op deze pagina.
Bekijk het boek
Aan de slag met handschriftonderwijs
Steeds meer kinderen moeite hebben met leesbaar schrijven. Dat is zonde, want met de hand schrijven is belangrijk voor de ontwikkeling van het brein. Wetenschappelijk onderzoek laat in toenemende mate zien dat jonge kinderen al schrijvend hun brein ontwikkelen en daardoor betere schoolresultaten halen. In deze workshop wordt ingegaan op de aandachtpsunten die in alle fasen van het leren schrijven relevant zijn, en op de problemen die kinderen kunnen ervaren als zij leerstof schriftelijk verwerken. Hierbij wordt wetenschappelijk onderzoek gekoppeld aan praktische oplossingen zodat je er meteen mee aan de slag kunt.
Programma
In het eerste deel van de workshop leer je alles over de belangrijkste aandachtspunten bij schrijfonderwijs. Zo komt onder andere aan bod wat de verschillen zijn tussen het aanleren van verbonden letters en blokletters, wat je kunt doen bij linkshandige kinderen en wat de samenhang is tussen schrijven met de hand en informatieverwerking.
In het tweede deel van de workshop krijg je tips voor specifieke ondersteuning voor kinderen in de onder-, midden- en bovenbouw. In elke groep ontwikkelen kinderen namelijk een deel van hun persoonlijke handschrift en zijn er belangrijke aandachtspunten. Aan de hand van verschillende werkvormen ervaar je de problemen die kinderen kunnen hebben.
Over de workshopleiders
Annelies de Hoop en Marie-Jose de Ridder hebben beiden meegeschreven aan het boek Aan de slag met handschriftonderwijs.
Annelies is ergotherapeut en gespecialiseerd in gedrag. Zij werkt als consulent passend onderwijs en heeft een eigen bedrijf op het gebied van ergotherapie en onderwijs.
Marie-Jose is als docent verbonden aan de Fontys Masteropleiding Educational Needs waar zij de modules motoriek en taal verzorgt.