Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Tests, toetsen en boeken voor onderwijsprofessionals
Klantenservice
  • Contact
  • Account & gegevens
  • Bestellen
  • Betalen
  • Levertijd & bezorging
  • Productinformatie
  • Retourneren
  • Docentenservice
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
  • Toetsen
    Terug naar hoofdmenu
    Verwachten
    Alle verwachtingstoetsenBegintestKleurenSchatLeermotivatie 6-7-8 (v/h LMT-BO)Leermotivatietest VOLeerpotentie 6 (v/h Tussentest)Leerpotentie 7-8 (v/h Drempeltest)Nederlandse Intelligentietest voor OnderwijsniveauNederlandse Vragenlijst voor Effectieve LeerstrategieënLeerstrategieën 7-8
    Volgen
    Alle Boom LVS-toetsenBegrijpend LezenRekenen-WiskundeSpellingHoofdrekenenTechnisch Lezen
    Verdiepen
    Alle verdiepende toetsenCB&WLNDSPI-dicteeTTA
    Diagnostiek
    Alle tests/vragenlijsten3DM Dyscalculie3DM DyslexieANTCAICOTAPPNKPVNPV-J-2NPV-2-RNPV-J-3SCAREDSVLKVISKVNPV
    Boeken
    Terug naar hoofdmenu
    Onderwerp
    Alle boekenDLEDidactiek & professionaliseringGedragLeren lerenNT2Rekenen/dyscalculieTaal/dyslexie
    Onderwijssoort
    Primair onderwijsVoortgezet onderwijsMboHbo
    Nieuw!
    Nieuw!
    Genomineerd voor het Onderwijsboek van het Jaar 2022!
    Genomineerd voor het Onderwijsboek van het Jaar 2022!
    Boom testcentrum
    Terug naar hoofdmenu
    Boom testcentrum
    HandleidingenISO-certificeringOver het Boom testcentrumVeelgestelde vragen
    Handleidingen
    Handleidingen
    Bekijk alle handleidingen
    Trainingen
    Terug naar hoofdmenu
    Trainingen
    Aan de slag met rekenproblemenBasiscursus ANTFunctionele gedragsanalyseInformatiebijeenkomsten Boom LVSMasterclass DyscalculieMeer leren in minder tijdPerfectionistische leerlingen
    Webinars
    Webinarreeks handschriftonderwijs
    Meer weten over het Boom LVS?
    Meer weten over het Boom LVS?
    Meer
    Terug naar hoofdmenu
    Actueel
    AgendaNieuwsoverzichtNormeringsonderzoekenVerwachte toetsen en boeken
    Artikelen
    Overzicht van alle artikelen
    Thema's
    Overzicht thema'sHandschriftonderwijsDyscalculieDyslexie
    Veelgestelde vragen
    Terug naar hoofdmenu
    Veelgestelde vragen
    Over het Boom testcentrumOver productenOver bestellingen
    Handleidingen en video's
    Handleidingen Boom testcentrumInstructievideo's Boom testcentrum
    Over ons
    Terug naar hoofdmenu
    Over ons
    Over onsMedewerkersAuteursPartnersVacatures
Procedure basisschooladvies: zorgvuldig, maar kwaliteit nog onvoldoende
Terug
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Mail Print Link
Link kopiëren

Procedure basisschooladvies: zorgvuldig, maar kwaliteit nog onvoldoende

Door de invoering van de verplichte eindtoets verschuift de afname van de eindtoets naar later in het schooljaar. Het belang van het advies van de basisschool wordt daarmee groter. De Onderwijsinspectie deed daarom onderzoek naar de kwaliteit van het basisschooladvies. Wat is de kwaliteit van het advies? Op welke punten kan de adviesprocedure beter?
Procedure basisschooladvies: zorgvuldig, maar kwaliteit nog onvoldoende

Zorgvuldige procedure voor schooladvies

Basisscholen gaan zorgvuldig om met de advisering en hanteren een procedure waarbij meerdere onderwijsprofessionals betrokken zijn, zo blijkt uit het rapport 'De kwaliteit van het basisschooladvies' van de Onderwijsinspectie. Scholen gebruiken verschillende gegevensbronnen om de cognitieve prestaties van de leerlingen in kaart te brengen en vullen dit aan met informatie over gedrag en motivatie. De Inspectie beschouwt dit als een goede onderbouwing voor het advies. Vaak worden ook de ouders en leerlingen betrokken bij het advies.

 

Veel variatie in procedures

Er is echter veel variatie in de adviesprocedure die basisscholen hanteren: een derde van de scholen heeft geen procedure vastgelegd, en bij de scholen die wel een vastgelegde procedure volgen, ontbreken vaak belangrijke elementen, zoals beslisregels. Lang niet alle scholen hanteren richtlijnen voor het opstellen van het advies en het wegen van factoren die van belang zijn. De belangrijkste aanbeveling uit het rapport is dan ook dat scholen hun procedures beter moeten vastleggen en evalueren.

 

Zorg voor kwaliteit

'De zorg voor de kwaliteit van de adviesprocedure is nog onvoldoende', schrijft de Inspectie in het rapport. De adviesprocedure wordt door een deel van de scholen niet of maar beperkt geëvalueerd. De meeste basisscholen zeggen oud-leerlingen te volgen en na te gaan hoe hun schoolloopbaan in het VO verloopt, maar de informatie die de VO-scholen geven is volgens een derde van de basisscholen van onvoldoende kwaliteit. De informatie vanuit het VO is vrijblijvend: ontvangende scholen hoeven zich niet te verantwoorden over plaatsing en selectie, toewijzing van ondersteuning of het vormgeven van doorgaande leerlijnen. Om als basisschool goed zicht te krijgen op de kwaliteit van het advies is het van belang om regionale en landelijke referentiegegevens te hebben. Helaas zijn die er meestal niet. 

 

Druk van ouders

Meer dan de helft van de scholen ervaart druk vanuit de ouders op het te geven advies. Met name de grotere scholen rapporteren dit. Het gaat bij 44% van de scholen om de druk om een hoger schooladvies te geven. Het is niet bekend bij hoeveel procent het advies wordt bijgesteld. Belangrijke argumenten voor de ouders zijn het vermijden van het vmbo en het belang van een goede opleiding. 'Een zorgvuldige procedure draagt bij aan het zelfvertrouwen van de leerkracht, om de druk van ouders te weerstaan,' schrijft de Onderwijsinspectie.

 


 

'Een zorgvuldige adviesprocedure beschermt de school tegen de druk van ouders en scholen om een hoger of juist lager onderwijsniveau te adviseren.'

 


 

Zorgvuldige adviesprocedure beschermt school tegen druk ouders

Een zorgvuldige adviesprocedure beschermt de school tegen de druk van ouders en scholen om een hoger of juist lager onderwijsniveau te adviseren. Uit het rapport van de Onderwijsinspectie blijkt dat nodig te zijn: meer dan de helft van de basisscholen ervaart druk van ouders en ontvangende scholen. Er zijn verschillende hulpmiddelen beschikbaar om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van de potentie van de leerling. Naast de gegevens van het leerlingvolgsysteem kan ook informatie over de aanleg, de leermotivatie en de persoonlijkheid bijdragen aan het schooladvies.

 


 

Wilt u meer lezen over meetinstrumenten die u kunt inzetten om het schooladvies te onderbouwen? Ga dan naar de speciale themapagina Schooladvies >> 

 


© 2023 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Contact
Account & gegevens
Bestellen
Betalen
Levertijd & bezorging
Productinformatie
Retourneren
Docentenservice

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over ons

Over ons
Medewerkers
Auteurs
Partners
Vacatures
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy