Praktische informatie
Datum: 10 april 2019 (RINO, Leidsplein 5, Amsterdam)
Tijd: 13.30-16.30 uur
Workshopleider: Anouk Staff
Kosten: € 50,- (inclusief btw)
Bekijk de methode
Workshop functionele gedragsanalyse
Druk, ongeconcentreerd of opstandig gedrag in de klas is niet alleen vervelend voor de leerling in kwestie, maar ook voor medeleerlingen en voor de leerkracht. Voordat u dit gedrag kunt aanpakken, is het van belang om eerst de leerling en diens gedrag beter te begrijpen. Anouck Staff, promovenda aan de afdeling Klinische Neuropsychologie van de Vrije Universiteit Amsterdam, leert u in deze workshop onder andere een functionele gedragsanalyse opstellen. Het opstellen van een functionele gedragsanalyse komt ook in leerkrachtmethode Druk in de klas aan bod. Deze workshop is voor iedereen die meer wil weten over functionele gedragsanalyse, of verdieping wil bij Druk in de klas.
Een functionele gedragsanalyse is namelijk het middel bij uitstek: Wanneer vertoont mijn leerling het uitdagende of storende gedrag? Wat is mijn reactie als leerkracht en hoe reageert de klas? Welke factoren zorgen dat het gedrag ontstaat, in stand wordt gehouden of zelfs verergert? Tijdens deze workshop leert u aan de hand van functionele gedragsanalyses hoe u het gedrag van een leerling beter kunt begrijpen en dit kunt vertalen naar een individueel behandelplan.
Programma
Aan de hand van verschillende casussen leert u hoe een functionele gedragsanalyse werkt en hoe u deze zelf kunt maken, zodat u het gedrag van uw leerlingen beter leert begrijpen. Om zo praktisch mogelijk aan de slag te gaan, mogen deelnemers vooraf een casus insturen. Er zal worden stil gestaan bij de verschillende factoren die ongewenst gedrag veroorzaken, in stand houden en versterken, en bij factoren die ongewenst gedrag kunnen verminderen. Tenslotte wordt u op weg geholpen met het opstellen van een individueel behandelplan.
Voor wie?
Leerkrachten en intern begeleiders van basisscholen die het (drukke, ongeconcentreerde of opstandige) gedrag van hun leerlingen (6 t/m 12 jaar) willen leren analyseren en willen aanpakken.
Reviews van deelnemers:
Duidelijke en interactieve workshop. Fijn dat er ruimte was voor eigen inbreng en discussie.