Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Tests, toetsen en boeken voor onderwijsprofessionals
Klantenservice
  • Contact
  • Account & gegevens
  • Bestellen
  • Betalen
  • Levertijd & bezorging
  • Productinformatie
  • Retourneren
  • Docentenservice
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
  • Toetsen
    Terug naar hoofdmenu
    Verwachten
    Alle verwachtingstoetsenBegintestKleurenSchatLeermotivatie 6-7-8 (v/h LMT-BO)Leermotivatietest VOLeerpotentie 6 (v/h Tussentest)Leerpotentie 7-8 (v/h Drempeltest)Nederlandse Intelligentietest voor OnderwijsniveauNederlandse Vragenlijst voor Effectieve LeerstrategieënLeerstrategieën 7-8
    Volgen
    Alle Boom LVS-toetsenBegrijpend LezenRekenen-WiskundeSpellingHoofdrekenenTechnisch Lezen
    Verdiepen
    Alle verdiepende toetsenCB&WLNDSPI-dicteeTTA
    Diagnostiek
    Alle tests/vragenlijsten3DM Dyscalculie3DM DyslexieANTCAICOTAPPNKPVNPV-J-2NPV-2-RNPV-J-3SCAREDSVLKVISKVNPV
    Boeken
    Terug naar hoofdmenu
    Onderwerp
    Alle boekenDLEDidactiek & professionaliseringGedragLeren lerenNT2Rekenen/dyscalculieTaal/dyslexie
    Onderwijssoort
    Primair onderwijsVoortgezet onderwijsMboHbo
    Nieuw!
    Nieuw!
    Genomineerd voor het Onderwijsboek van het Jaar 2022!
    Genomineerd voor het Onderwijsboek van het Jaar 2022!
    Boom testcentrum
    Terug naar hoofdmenu
    Boom testcentrum
    HandleidingenISO-certificeringOver het Boom testcentrumVeelgestelde vragen
    Handleidingen
    Handleidingen
    Bekijk alle handleidingen
    Trainingen
    Terug naar hoofdmenu
    Trainingen
    Aan de slag met rekenproblemenBasiscursus ANTFunctionele gedragsanalyseInformatiebijeenkomsten Boom LVSMasterclass DyscalculieMeer leren in minder tijdPerfectionistische leerlingen
    Webinars
    Webinarreeks handschriftonderwijs
    Meer weten over het Boom LVS?
    Meer weten over het Boom LVS?
    Meer
    Terug naar hoofdmenu
    Actueel
    AgendaNieuwsoverzichtNormeringsonderzoekenVerwachte toetsen en boeken
    Artikelen
    Overzicht van alle artikelen
    Thema's
    Overzicht thema'sHandschriftonderwijsDyscalculieDyslexie
    Veelgestelde vragen
    Terug naar hoofdmenu
    Veelgestelde vragen
    Over het Boom testcentrumOver productenOver bestellingen
    Handleidingen en video's
    Handleidingen Boom testcentrumInstructievideo's Boom testcentrum
    Over ons
    Terug naar hoofdmenu
    Over ons
    Over onsMedewerkersAuteursPartnersVacatures
Zo zorgt mentaliseren voor prettige en veilige relaties in de klas
Terug
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Mail Print Link
Link kopiëren
Effectief studeren

Zo zorgt mentaliseren voor prettige en veilige relaties in de klas

 Redactie
  29 juni 2023
  Leestijd:
  252x gelezen
De taak van een leerkracht is complex. De gesprekken over het onderwijs en de rol van de leerkracht gaan vaak over het aanleren van basisvaardigheden, maar de taak van leerkrachten is groter. Want in een sociaal ingewikkeld landschap moeten leerkrachten de leerlingen niet alleen leren lezen en schrijven, ze moeten ook een bolwerk van zeer diverse relaties managen. Hoe ga je op een gezonde manier om met deze relaties? Om antwoord te geven op die vraag duiken we dieper in de begrippen hechting, mentaliseren en epistemisch vertrouwen; de belangrijkste ingrediënten van prettige en veilige relaties.

Het verschil maken

In een klas zijn veel verschillende relaties te onderscheiden. Relaties met de leerlingen, maar ook met de ouders, collega’s en met de directie. Maar ook relaties tussen leerlingen, ouders en collega’s onderling. Al deze relaties zorgen vaak voor uitdagingen. Een leerling die je niet bereikt met je begrenzing, ouders die je boodschap over het leerniveau van hun kind niet willen accepteren, een collega die zich vervelend uitlaat over een andere collega, een schoolbestuur dat nieuwe eisen oplegt. Het managen van deze relaties vraagt veel van leerkrachten naast het gewone lesgeven.

 

En of je het nu wilt of niet, als leerkracht ben je de spin in dit web en heb je de taak om goed met deze relaties om te gaan. Allereerst is het van groot belang voor je eigen werkplezier. Mensen zijn immers hun relaties, en we voelen ons zoals we ons voelen in onze relaties. We verlangen naar verbondenheid met mensen die om ons geven en we willen graag gewaardeerd worden door degenen die belangrijk voor ons zijn.

 

Daarnaast ben je als leerkracht iemand die mede het verschil kan maken voor het geluk en plezier van de leerlingen in de klas. De relatie die je met hen opbouwt, is van invloed op het welzijn van de leerlingen. Uit onderzoek is gebleken dat leerlingen die een goede klik hebben met hun leerkracht of mentor zich beter voelen, zich beter ontwikkelen op sociaal en emotioneel vlak, beter presteren in de klas en meer gemotiveerd zijn om hun best te doen.

 

Een goede relatie

Maar wat is dan een goede relatie? Uit onderzoek blijkt dat goede relaties een aantal kenmerken hebben. Iemand moet zich in een relatie écht gezien en gehoord voelen, zich aanvaard voelen en het idee hebben dat ze gewaardeerd worden zoals ze zijn. In een relatie moeten ook geen plotse negatieve conflicten of nare verwijten voorkomen. In het boek Mentaliseren in de klas staan deze relaties centraal. Het boek is opgebouwd rond drie belangrijke pijlers uit de psychologie die van groot belang zijn voor gezonde relaties: gehechtheid, mentaliseren en epistemisch vertrouwen.

 

Veilige hechting

De eerste pijler is een veilige hechting. Veilige gehechtheid houdt in dat je je veilig en geborgen voelt in een hechte relatie. Je ziet de ander als betrouwbaar, beschikbaar en zorgzaam, en zoekt toenadering wanneer je angstig of gespannen bent. Als iets niet lukt of spannend is, durf je om hulp te vragen. Dat gevoel van veiligheid is belangrijk om nieuwe dingen te leren en te ondernemen.

 

Vaak wordt een veilige hechting geassocieerd met de band tussen een baby of kind en de ouders. En dat klopt, dat is de basis van een veilige hechting. Maar eigenlijk is het in de klas niet anders en zijn ook leerkrachten een rolmodel voor kinderen. Als een leerling ervaart dat de juf of meester veilig en voorspelbaar is, kan dat de basis vormen van een veilige relatie en helpen om anderen in het algemeen als veilig en betrouwbaar te zien.

 

Mentaliseren

Maar het aangaan van warme, positieve relaties is niet altijd even makkelijk. Het gedrag dat zichtbaar is aan de buitenkant bij de ander, kan ervoor zorgen dat je je geduld verliest en niet de persoon bent die je wilt zijn. Om dit patroon te doorbreken is het belangrijk om je te realiseren dat gedrag ook een binnenkant heeft, die bestaat uit behoeften en emoties.

 

Het begrijpen van deze binnenkant, oftewel mentaliseren, vormt de basis voor veilige relaties en veilige gehechtheid. Mentaliseren betekent dat we onszelf en anderen proberen te begrijpen vanuit wat niet direct zichtbaar is, maar vanuit wat er achter het gedrag ligt: de behoefte, emotie, de verwachting of bedoeling van waaruit iemand iets doet. Je slaat als het ware de brug tussen de buitenkant en de binnenkant.

 

Mentaliseren zorgt voor het vertrouwen dat de ander het goed met je meent, dat die je echt wil begrijpen en zich wil afstemmen op jou en is daarmee de basis voor veilige relaties.

Mentaliseren zorgt voor het vertrouwen dat de ander het goed met je meent, dat die je echt wil begrijpen en zich wil afstemmen op jou en is daarmee de basis voor veilige relaties.

Epistemisch vertrouwen

De laatste pijler is epistemisch vertrouwen. Wanneer je als leerkracht iets aan leerlingen wilt leren, lezen of rekenen maar ook sociale vaardigheden, is openheid van cruciaal belang. Je kunt als leerkracht leerlingen alleen iets leren wanneer ze zich daarvoor openstellen, wanneer ze iets van je willen aannemen.

 

Die openheid waardoor je ontvankelijk bent voor de kennis van een ander, noemen we epistemisch vertrouwen; het vertrouwen dat de ander iemand is van wie je iets kunt leren. Een veilige relatie waarin je je gementaliseerd voelt, is een basis voor epistemisch vertrouwen.

 

De leerkracht is geen therapeut

Maar wat mag je eigenlijk verwachten van een leerkracht? Leerkrachten zijn geen therapeuten. Toch kunnen leerkrachten niet altijd kiezen of ze wel of niet dealen met een bepaalde situatie of relatie. De leerlingen, de ouders, de collega’s en de directie zullen er altijd zijn. En waar relaties zijn, spelen verschillende belangen, spanningen en zelfs conflicten. En dus is het belangrijk dat leerkrachten praktische handvatten hebben voor het managen van deze relaties.

 

Handvatten die ze tijdens de opleiding niet altijd krijgen of waar in de verdere professionalisering niet altijd genoeg aandacht aan wordt geschonken. In het boek Mentaliseren in de klas worden tientallen voorbeelden uit de praktijk besproken, waar veel leerkrachten zich ongetwijfeld in zullen herkennen.

 

De auteurs kijken met een bril van mentaliseren en epistemisch vertrouwen naar deze voorbeelden en geven steeds aan hoe leerkrachten bepaalde situaties net wat anders kunnen bekijken en benaderen door te mentaliseren.  Zo kunnen leerkrachten wel leerkrachten blijven, maar tóch het verschil maken voor hun omgeving en de leerlingen.  

Lees meer over

LesgevenEffectief studeren

Verder lezen over mentaliseren

Cover Mentaliseren in de klas
Nieuw

Mentaliseren in de klas

Joost Hutsebaut, Liesbet Nijssens
€ 29,95
Bestellen
© 2023 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Contact
Account & gegevens
Bestellen
Betalen
Levertijd & bezorging
Productinformatie
Retourneren
Docentenservice

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over ons

Over ons
Medewerkers
Auteurs
Partners
Vacatures
Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis.
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy