Het is drukker dan normaal bij onze verzendpartners. Excuses, bestellingen kunnen langer op zich laten wachten dan je van ons gewend bent.
×
Boom test onderwijsBoom LVS
Tests, toetsen en boeken voor onderwijsprofessionals
Klantenservice
  • Support
  • Bestelinformatie
  • Retourneren
  • Bestelprocedure
  • E-books
  • Gratis e-book
  • Docentenservice
  • Persinformatie
  • Contact
Inloggen
Winkelmand
Winkelmand
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelmand
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis. Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
  • Toetsen
    Terug naar hoofdmenu
    Verwachten
    Alle verwachtingstoetsenBegintestKleurenSchatLeermotivatie 6-7-8 (LMT BO)Leerpotentie 6 (Tussentest)Leerpotentie 7-8 (Drempeltest)Leermotivatietest VONIONederlandse Vragenlijst voor Effectieve Leerstrategieën
    Volgen
    Alle Boom LVS-toetsenBegrijpend LezenRekenen-WiskundeSpellingHoofdrekenenTechnisch Lezen
    Verdiepen
    Alle verdiepende toetsenCB&WLNDSPI-dicteeTTA
    Diagnostiek
    Alle tests/vragenlijsten3DM Dyscalculie3DM DyslexieANTCAICOTAPPNKPVNPV-J-2NPV-2-RNPV-J-3SCAREDSVLKVISKVNPV
    Boeken
    Terug naar hoofdmenu
    Onderwerp
    Alle boekenDLEDidactiek & professionaliseringGedragLeren lerenNT2Rekenen/dyscalculieTaal/dyslexie
    Onderwijssoort
    Primair onderwijsVoortgezet onderwijsMboHbo
    Motoriek verbeteren
    Motoriek verbeteren
    Betekenisvol onderwijs
    Betekenisvol onderwijs
    Boom testcentrum
    Terug naar hoofdmenu
    Boom testcentrum
    Over het Boom testcentrumHandleidingenInstructievideo'sISO certificering
    Handleidingen
    Handleidingen
    Handleiding testcentrum
    Instructievideo's
    Instructievideo's
    Instructievideo's
    Trainingen
    Terug naar hoofdmenu
    Trainingen
    Overzicht trainingenAan de slag met rekenproblemenBasiscursus ANTFunctionele gedragsanalyseInformatiebijeenkomsten Boom LVSMasterclass DyscalculieMeer leren in minder tijdPerfectionistische leerlingen
    Aan de slag met toetsgegevens?
    Aan de slag met toetsgegevens?
    Actueel
    Terug naar hoofdmenu
    Actueel
    AgendaNieuwsoverzichtNormeringsonderzoekenToetsen digitaliseren
    Hulp nodig bij het scoren en normeren?
    Hulp nodig bij het scoren en normeren?
    Bekijk het stappenplan!
    Artikelen
    Terug naar hoofdmenu
    Artikelen
    Alle artikelen
    Thema's
    Overzicht thema'sDyscalculieDyslexie
    Lees meer over dyscalculie
    Lees meer over dyscalculie
    Lees meer over dyslexie
    Lees meer over dyslexie
    Over ons
    Terug naar hoofdmenu
    Over ons
    Over onsMedewerkersAuteursPartnersVacatures
Thijs Radersma over Onderwijsinspectie: tijd voor een andere koers
Terug
Delen
Link kopiëren

Thijs Radersma over Onderwijsinspectie: tijd voor een andere koers

De afgelopen jaren heeft de Onderwijsinspectie een economisering doorgemaakt, waardoor er een vertrouwensbreuk is ontstaan tussen de Inspectie en de scholen. Dit stelt Thijs Radersma, auteur van Overleef de onderwijsinspectie!, in een interview met Masterstudent SEN Simone van Bokkem.
Thijs Radersma over Onderwijsinspectie: tijd voor een andere koers

De afgelopen jaren heeft de Onderwijsinspectie een economisering doorgemaakt, waardoor er een vertrouwensbreuk is ontstaan tussen de Inspectie en de scholen. Dit stelt Thijs Radersma, auteur van Overleef de onderwijsinspectie!, in een interview met Masterstudent SEN Simone van Bokkem.

 

'De balans is zoek'
In de huidige resultaatgerichte benadering van de Inspectie is de balans zoek, aldus Radersma in het interview. 'Ambities hebben voor je kinderen is prima, maar het gaat om het opvoedproces: een kind helpen zijn eigen identiteit te ontwikkelen en op te voeden als zelfstandig individu'.

 

Minder ruimte voor eigen inbreng leerkracht
De decentrale autonomie van schoolteams, die nodig is om dit opvoedproces te kunnen uitvoeren, ontbreekt. 'Het vuur waarmee afgestudeerde PABO-mensen ooit zijn gestart, wordt snel gedoofd als blijkt dat [...] er geen eigen inbreng is voor het halen van kerndoelen'. Om meer recht te doen aan de autonomie van leraren moeten volgens Radersma bevoegdheden decentraal worden belegd.

 

Passend onderwijs vraagt om nieuw Inspectiekader
In plaats van 'risicogericht toezicht' moet de Inspectie volgens Radersma eerst kijken naar de mogelijkheden van een leerling. Een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) is hiervoor een geschikt instrument. Verder kan in plaats van een eindtoets, aldus Radersma, in het passend onderwijs worden volstaan met een leerpotentieeltest, die naast de resultaten van het leerlingvolgsysteem wordt gelegd.

 

Investeren in kwaliteit
In het interview wordt ook Henk van der Weijden, ook auteur van Overleef de onderwijsinspectie!, aangehaald: 'Het werken in de school is de afgelopen jaren veel zwaarder geworden. Het onderwijs heeft recht op een overheid die beleid daarop afstemt'. Dat vraagt een investering in de kwaliteit van leerkrachten en schoolleiders en een andere koers, die recht doet aan de competenties van de leraren.

 

Lees meer over Overleef de onderwijsinspectie! >>

 

Lees het hele interview met Thijs Radersma >>

Blijf op de hoogte
Ontvang onze nieuwsbrief.
Formulier succes
Formulier foutmelding
© 2021 Boom uitgevers Amsterdam

Klantenservice

Support
Bestelinformatie
Retourneren
Bestelprocedure
E-books
Gratis e-book
Docentenservice
Persinformatie
Contact

Over ons

Over ons
Medewerkers
Auteurs
Partners
Vacatures

Volg ons op social media

Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis.
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkDisclaimerPrivacy policyDigitale content
Stuur mij maandelijks een update
Met het laatste nieuws over onze tests en boeken, exclusieve acties, evenementen en actuele ontwikkelingen.
Aanmelden
Formulier succes
Formulier foutmelding