Tests, toetsen en boeken voor onderwijsprofessionals
Klantenservice
  • Contact
  • Account & gegevens
  • Bestellen
  • Betalen
  • Levertijd & bezorging
  • Productinformatie
  • Retourneren
  • Docentenservice
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis. Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
  • Toetsen
    Terug naar hoofdmenu
    Verwachten
    Alle verwachtingstoetsenBegintestKleurenSchatLeermotivatie 6-7-8 (v/h LMT-BO)Leermotivatietest VOLeerpotentie 6 (v/h Tussentest)Leerpotentie 7-8 (v/h Drempeltest)Nederlandse Intelligentietest voor OnderwijsniveauNederlandse Vragenlijst voor Effectieve LeerstrategieënLeerstrategieën 7-8
    Volgen
    Alle Boom LVS-toetsenBegrijpend LezenRekenen-WiskundeSpellingHoofdrekenenTechnisch Lezen
    Verdiepen
    Alle verdiepende toetsenCB&WLNDSPI-dicteeTTA
    Diagnostiek
    Alle tests/vragenlijsten3DM Dyscalculie3DM DyslexieANTCAICOTAPPNKPVNPV-J-2NPV-2-RNPV-J-3SCAREDSVLKVISKVNPV
    Boeken
    Terug naar hoofdmenu
    Onderwerp
    Alle boekenDLEDidactiek & professionaliseringGedragLeren lerenNT2Rekenen/dyscalculieTaal/dyslexie
    Onderwijssoort
    Primair onderwijsVoortgezet onderwijsMboHbo
    Nieuw!
    Nieuw!
    Genomineerd voor het Onderwijsboek van het Jaar 2022!
    Genomineerd voor het Onderwijsboek van het Jaar 2022!
    Boom testcentrum
    Terug naar hoofdmenu
    Boom testcentrum
    HandleidingenISO-certificeringOver het Boom testcentrumVeelgestelde vragen
    Handleidingen
    Handleidingen
    Bekijk alle handleidingen
    Trainingen
    Terug naar hoofdmenu
    Trainingen
    Aan de slag met rekenproblemenBasiscursus ANTFunctionele gedragsanalyseInformatiebijeenkomsten Boom LVSMasterclass DyscalculieMeer leren in minder tijdPerfectionistische leerlingen
    Webinars
    Webinarreeks handschriftonderwijsWebinar tekstgenres en goed schrijfonderwijs
    Meer weten over het Boom LVS?
    Meer weten over het Boom LVS?
    Meer
    Terug naar hoofdmenu
    Actueel
    AgendaNieuwsoverzichtNormeringsonderzoekenVerwachte toetsen en boeken
    Artikelen
    Overzicht van alle artikelen
    Thema's
    Overzicht thema'sHandschriftonderwijsDyscalculieDyslexie
    Veelgestelde vragen
    Terug naar hoofdmenu
    Veelgestelde vragen
    Over het Boom testcentrumOver productenOver bestellingen
    Handleidingen en video's
    Handleidingen Boom testcentrumInstructievideo's Boom testcentrum
    Over ons
    Terug naar hoofdmenu
    Over ons
    Over onsMedewerkersAuteursPartnersVacatures
Thijs Radersma over Onderwijsinspectie: tijd voor een andere koers
Terug
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Mail Print Link
Link kopiëren

Thijs Radersma over Onderwijsinspectie: tijd voor een andere koers

De afgelopen jaren heeft de Onderwijsinspectie een economisering doorgemaakt, waardoor er een vertrouwensbreuk is ontstaan tussen de Inspectie en de scholen. Dit stelt Thijs Radersma, auteur van Overleef de onderwijsinspectie!, in een interview met Masterstudent SEN Simone van Bokkem.
Thijs Radersma over Onderwijsinspectie: tijd voor een andere koers

De afgelopen jaren heeft de Onderwijsinspectie een economisering doorgemaakt, waardoor er een vertrouwensbreuk is ontstaan tussen de Inspectie en de scholen. Dit stelt Thijs Radersma, auteur van Overleef de onderwijsinspectie!, in een interview met Masterstudent SEN Simone van Bokkem.

 

'De balans is zoek'
In de huidige resultaatgerichte benadering van de Inspectie is de balans zoek, aldus Radersma in het interview. 'Ambities hebben voor je kinderen is prima, maar het gaat om het opvoedproces: een kind helpen zijn eigen identiteit te ontwikkelen en op te voeden als zelfstandig individu'.

 

Minder ruimte voor eigen inbreng leerkracht
De decentrale autonomie van schoolteams, die nodig is om dit opvoedproces te kunnen uitvoeren, ontbreekt. 'Het vuur waarmee afgestudeerde PABO-mensen ooit zijn gestart, wordt snel gedoofd als blijkt dat [...] er geen eigen inbreng is voor het halen van kerndoelen'. Om meer recht te doen aan de autonomie van leraren moeten volgens Radersma bevoegdheden decentraal worden belegd.

 

Passend onderwijs vraagt om nieuw Inspectiekader
In plaats van 'risicogericht toezicht' moet de Inspectie volgens Radersma eerst kijken naar de mogelijkheden van een leerling. Een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) is hiervoor een geschikt instrument. Verder kan in plaats van een eindtoets, aldus Radersma, in het passend onderwijs worden volstaan met een leerpotentieeltest, die naast de resultaten van het leerlingvolgsysteem wordt gelegd.

 

Investeren in kwaliteit
In het interview wordt ook Henk van der Weijden, ook auteur van Overleef de onderwijsinspectie!, aangehaald: 'Het werken in de school is de afgelopen jaren veel zwaarder geworden. Het onderwijs heeft recht op een overheid die beleid daarop afstemt'. Dat vraagt een investering in de kwaliteit van leerkrachten en schoolleiders en een andere koers, die recht doet aan de competenties van de leraren.

 

Lees meer over Overleef de onderwijsinspectie! >>

 

Lees het hele interview met Thijs Radersma >>

© 2023 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Contact
Account & gegevens
Bestellen
Betalen
Levertijd & bezorging
Productinformatie
Retourneren
Docentenservice

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over ons

Over ons
Medewerkers
Auteurs
Partners
Vacatures
Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis.
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy