Tests, toetsen en boeken voor onderwijsprofessionals
Klantenservice
  • Contact
  • Bestelinformatie
  • Bestelprocedure
  • Retourneren
  • E-books
  • Gratis e-book
  • Docentenservice
  • Persinformatie
Inloggen
Winkelmand
Winkelmand
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelmand
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis. Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
  • Toetsen
    Terug naar hoofdmenu
    Verwachten
    Alle verwachtingstoetsenBegintestKleurenSchatLeermotivatie 6-7-8 (v/h LMT-BO)Leermotivatietest VOLeerpotentie 6 (v/h Tussentest)Leerpotentie 7-8 (v/h Drempeltest)Nederlandse Intelligentietest voor OnderwijsniveauNederlandse Vragenlijst voor Effectieve LeerstrategieënLeerstrategieën 7-8
    Volgen
    Alle Boom LVS-toetsenBegrijpend LezenRekenen-WiskundeSpellingHoofdrekenenTechnisch Lezen
    Verdiepen
    Alle verdiepende toetsenCB&WLNDSPI-dicteeTTA
    Diagnostiek
    Alle tests/vragenlijsten3DM Dyscalculie3DM DyslexieANTCAICOTAPPNKPVNPV-J-2NPV-2-RNPV-J-3SCAREDSVLKVISKVNPV
    Boeken
    Terug naar hoofdmenu
    Onderwerp
    Alle boekenDLEDidactiek & professionaliseringGedragLeren lerenNT2Rekenen/dyscalculieTaal/dyslexie
    Onderwijssoort
    Primair onderwijsVoortgezet onderwijsMboHbo
    Gezien in de media
    Gezien in de media
    Vaak gekocht
    Vaak gekocht
    Boom testcentrum
    Terug naar hoofdmenu
    Boom testcentrum
    HandleidingenISO-certificeringOver het Boom testcentrumVeelgestelde vragen
    Handleidingen
    Handleidingen
    Bekijk alle handleidingen
    Trainingen
    Terug naar hoofdmenu
    Trainingen
    Overzicht trainingenAan de slag met rekenproblemenBasiscursus ANTFunctionele gedragsanalyseInformatiebijeenkomsten Boom LVSMasterclass DyscalculieMeer leren in minder tijdPerfectionistische leerlingen
    Webinars
    Meer weten over het Boom LVS?
    Meer weten over het Boom LVS?
    Meer
    Terug naar hoofdmenu
    Actueel
    AgendaNieuwsoverzichtNormeringsonderzoekenToetsen digitaliserenVerwachte toetsen en boeken
    Artikelen
    Overzicht van alle artikelen
    Thema's
    Overzicht thema'sHandschriftonderwijsDyscalculieDyslexie
    Veelgestelde vragen
    Terug naar hoofdmenu
    Veelgestelde vragen
    Over het Boom testcentrumOver productenOver bestellingen
    Handleidingen en video's
    Handleidingen Boom testcentrumInstructievideo's Boom testcentrum
    Over ons
    Terug naar hoofdmenu
    Over ons
    Over onsMedewerkersAuteursPartnersVacatures
Artikelen Afhaken: ook een vorm van eigenaarschap?
Terug
Delen
Link kopiëren
eigenaarschap

Afhaken: ook een vorm van eigenaarschap?

 Jouke Brouwer
  7 februari 2022
  Leestijd:
  108x gelezen
Jouke Brouwer, auteur van het boek 'Grip op leren in het vo', schrijft elke maand een blog voor Boom test onderwijs. Vandaag gaat het over eigenaarschap: na die feed-up is het wenselijk dat elke leerling actief aan de slag gaat met het leerdoel en de succescriteria. Maar wat doe je als een leerling niet wil?

In mijn vorige blog in deze serie over ‘Grip op leren’ heb ik verteld over feed-up. Dit is een eerste stap op weg naar formatief handelen en een belangrijke voorwaarde voor ‘grip op leren’. Na die feed-up wil ik graag dat elke leerling actief aan de slag gaat met het leerdoel en de succescriteria. Maar stel dat deze dat nou niet wil? Moet ik dan op zoek naar manieren om toch ál mijn leerlingen ‘aan’ te krijgen? Of is afhaken ook een vorm van eigenaarschap en moet ik het accepteren als een leerling niet aan de slag wil met het leerdoel? 

 

Afhaken: het tegenovergestelde van eigenaarschap 

Onder het mom van eigenaarschap, hoor ik mezelf en collega’s soms dingen zeggen als: ‘hij komt er nog wel achter bij de toets’ of ‘ze onderschatten het nu nog, maar dat zal nog wel veranderen’. 

 

Intussen accepteren we kennelijk dat leerlingen afhaken. Dit heeft meerdere negatieve gevolgen voor het formatieve leerproces en je kunt je afvragen of er bij afhaken überhaupt nog wel sprake is van eigenaarschap.

 

Binnen een formatieve kijk op leren staat afhaken gelijk aan ‘niet leren’ en dat is binnen dit paradigma geen optie. Afhaken valt ook niet onder de noemer eigenaarschap omdat de leerling zich het leerdoel op dat moment juist niet eigen maakt. Afhaken heeft dus niks met eigenaarschap te maken en we moeten voorkomen dat dit gebeurt.

 

De mate waarin ik en mijn collega’s accepteren dat leerlingen niet meedoen, versterkt de mate waarin dit gebeurt. Je ziet dit bijvoorbeeld bij klassen waar we moeite mee hebben. De neiging ontstaat dan om te accepteren dat in dergelijke klassen gewoon niet gewerkt wordt. Er ontstaat dan een cultuur van nietsdoen en afhaken. Het omgekeerde is gelukkig ook waar:

Als we samen de leerlingen stimuleren om eigenaarschap te nemen en daar hoge verwachtingen bij hebben, gaat dit zichzelf ook versterken. 

Van eigenaarschap is pas sprake als een leerling bewuste keuzes maakt die leiden tot het behalen van het leerdoel. 

 

Leerlingen actief coachen op eigenaarschap

Daarbij horen vragen als: wat is voor mij de beste manier om dit leerdoel te behalen? Hoeveel moet ik oefenen? Met wie kan ik samenwerken? Heb ik extra uitleg nodig? Waar kan ik feedback op vragen? Wat doe ik als het tegenzit? In mijn boek Grip op leren in het vo bespreek ik nog meer van dit soort vragen die je kunt stellen om je leerlingen actief te coachen op eigenaarschap.

 

Ik weet zeker dat het enorm helpt om samen met je collega’s te bespreken wat je verstaat onder eigenaarschap. Daarna kun je samen leerlingen die dreigen af te haken helpen échte eigenaars van hun leerproces te worden. Dat bedoel ik dus met ‘grip op leren!’

Lees meer over

eigenaarschapGrip op leren in het vo

Van de auteur:

Grip op leren in het vo

Grip op leren in het vo

Jouke Brouwer
€ 27,50
Bestellen
Blijf op de hoogte
Ontvang onze nieuwsbrief.
Succes
Error
© 2022 Boom Uitgevers Amsterdam

Klantenservice

Contact
Bestelinformatie
Bestelprocedure
Retourneren
E-books
Gratis e-book
Docentenservice
Persinformatie

Over ons

Over ons
Medewerkers
Auteurs
Partners
Vacatures

Volg ons op social media

Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis.
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkDisclaimerPrivacy policyHO Privacy bijsluiterDigitale content
Stuur mij maandelijks een update
Met het laatste nieuws over onze tests en boeken, exclusieve acties, evenementen en actuele ontwikkelingen.
Aanmelden
Succes
Error