Het is drukker dan normaal bij onze verzendpartners. Excuses, bestellingen kunnen langer op zich laten wachten dan je van ons gewend bent.
×
Boom test onderwijsBoom LVS
Tests, toetsen en boeken voor onderwijsprofessionals
Klantenservice
  • Support
  • Bestelinformatie
  • Retourneren
  • Bestelprocedure
  • E-books
  • Gratis e-book
  • Docentenservice
  • Persinformatie
  • Contact
Inloggen
Winkelmand
Winkelmand
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelmand
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis. Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
  • Toetsen
    Terug naar hoofdmenu
    Verwachten
    Alle verwachtingstoetsenBegintestKleurenSchatLeermotivatie 6-7-8 (LMT BO)Leerpotentie 6 (Tussentest)Leerpotentie 7-8 (Drempeltest)Leermotivatietest VONIONederlandse Vragenlijst voor Effectieve Leerstrategieën
    Volgen
    Alle Boom LVS-toetsenBegrijpend LezenRekenen-WiskundeSpellingHoofdrekenenTechnisch Lezen
    Verdiepen
    Alle verdiepende toetsenCB&WLNDSPI-dicteeTTA
    Diagnostiek
    Alle tests/vragenlijsten3DM Dyscalculie3DM DyslexieANTCAICOTAPPNKPVNPV-J-2NPV-2-RNPV-J-3SCAREDSVLKVISKVNPV
    Boeken
    Terug naar hoofdmenu
    Onderwerp
    Alle boekenDLEDidactiek & professionaliseringGedragLeren lerenNT2Rekenen/dyscalculieTaal/dyslexie
    Onderwijssoort
    Primair onderwijsVoortgezet onderwijsMboHbo
    Motoriek verbeteren
    Motoriek verbeteren
    Betekenisvol onderwijs
    Betekenisvol onderwijs
    Boom testcentrum
    Terug naar hoofdmenu
    Boom testcentrum
    Over het Boom testcentrumHandleidingenInstructievideo'sISO certificering
    Handleidingen
    Handleidingen
    Handleiding testcentrum
    Instructievideo's
    Instructievideo's
    Instructievideo's
    Trainingen
    Terug naar hoofdmenu
    Trainingen
    Overzicht trainingenAan de slag met rekenproblemenBasiscursus ANTFunctionele gedragsanalyseInformatiebijeenkomsten Boom LVSMasterclass DyscalculieMeer leren in minder tijdPerfectionistische leerlingen
    Aan de slag met toetsgegevens?
    Aan de slag met toetsgegevens?
    Actueel
    Terug naar hoofdmenu
    Actueel
    AgendaNieuwsoverzichtNormeringsonderzoekenToetsen digitaliseren
    Hulp nodig bij het scoren en normeren?
    Hulp nodig bij het scoren en normeren?
    Bekijk het stappenplan!
    Artikelen
    Terug naar hoofdmenu
    Artikelen
    Alle artikelen
    Thema's
    Overzicht thema'sDyscalculieDyslexie
    Lees meer over dyscalculie
    Lees meer over dyscalculie
    Lees meer over dyslexie
    Lees meer over dyslexie
    Over ons
    Terug naar hoofdmenu
    Over ons
    Over onsMedewerkersAuteursPartnersVacatures
PI-dictee (gehernormeerde versie)
Delen
Link kopi�ren

PI-dictee (gehernormeerde versie)

PI Research B.V. | Boom uitgevers Amsterdam

Het PI-dictee is een spellingtoets waarmee je de vaardigheid in het schrijven van woorden kunt onderzoeken. De toets is bedoeld voor leerlingen in het basisonderwijs van groep 3 tot en met 8.

  • Volledig nieuwe normen
  • Rapportage o.a. op referentieniveau
  • Groeicurve bij meerdere afnames
  • Inclusief foutenanalyse
Producten Over de toets Afname Scoren & normeren Rapportage Downloads Veelgestelde vragen
Producten
PI-dictee | Basisset

PI-dictee | Basisset

PI Research B.V. | Boom uitgevers Amsterdam
In de basisset van het PI-dictee vind je alle materialen die je nodig hebt om het dictee af te nemen. De basisset bevat kopieerbladen, waardoor je de test onbeperkt kunt afnemen.    Let op: afnam... Meer
Basisset
November 2019 | ISBN 9789058755971
€ 285,00
Levertijd 1-2 werkdagen
Bestellen
Plaats op wensenlijst
PI-dictee | Afname-eenheden

PI-dictee | Afname-eenheden

| Boom uitgevers Amsterdam
Met deze afname-eenheden kun je vijftig keer het PI-dictee te normeren in ons online testplatform, het Boom testcentrum. Na je bestelling ontvang je per e-mail een unieke code, het zogenoemde 'toke... Meer
50 afname-eenheden
Oktober 2019 | ISBN 30090103770PI
€ 39,95
Direct via e-mail
Bestellen
Plaats op wensenlijst
Over de toets

Over het PI-dictee

Doelgroep: Groep 3 (januari) tot en met 8 (juni) van het basisonderwijs.

Meetpretentie: Spellingvaardigheid (woorden); diagnose, niveaubepaling en signalering.

Materiaal: De toets heeft twee parallele vormen, versie A en versie B. Deze zijn geheel vergelijkbaar en kunnen afwisselend worden afgenomen. Elk dictee bevat in totaal 135 woorden. De woorden van het dictee zijn gegroepeerd in 9 blokken van elk 15 woorden. De blokken zijn oplopend genummerd, waarbij de nummers van de blokken (5, 10, 15 etc.) corresponderen met de didactische leeftijd waarop verwacht wordt dat de betreffende woorden en de daarin voorkomende spellingcategorieën door de gemiddelde leerling beheerst worden.

Beoordeling Expertgroep Toetsen PO: De Expertgroep Toetsen PO heeft het PI-dictee positief beoordeeld. De complete beoordeling vind je op de site van de Expertgroep. Je kunt de toets inzetten om te voldoen aan de wettelijke verplichting tot gebruik van een leerling- en onderwijsvolgsysteem. 

Het PI-dictee heeft twee parallelvormen, versie A en versie B. Deze twee parallelvormen zijn ontwikkeld om de inzetbaarheid van het dictee in een doorlopend leerlingvolgsysteem te vergroten. 


Logische volgorde spellingcategorieën

De woorden en spellingcategorieën zijn geordend in de volgorde waarin deze categorieën in het algemeen op de basisschool worden aangeleerd. Dit betekent dat sommige categorieën, bijvoorbeeld sch-, in het dictee al snel aan de orde komen, terwijl andere categorieën pas op een hoger niveau voorkomen. Sommige taal- of spellingmethodes hanteren een enigszins afwijkende volgorde. Bij de interpretatie van de resultaten van het PI-dictee is het daarom belangrijk om rekening te houden met de taal- of spellingmethode waarmee een leerling werkt of heeft gewerkt.

 

De woorden van het PI-dictee worden bij afname in een zin aangeboden. De zin wordt eerst volledig voorgelezen en daarna afzonderlijk nog eens het woord dat moet worden geschreven.

 

Behoort een leerling tot de 10% zwakste spellers of niet?
Voor de doorverwijzing naar dyslexieonderzoek wil je beschikken over de indicatie of een leerling tot de zwakste 10% (E-niveau) of de bovenste 90% hoort. Deze indicatie is sinds kort aan het diagnostische rapport toegevoegd en kun je nu dus makkelijk raadplegen.

T-score op diagnostische rapporten
Het Nationaal Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD) werkt in hun landelijke database met T-scores. Deze staan ook op de individuele diagnostische rapporten van het PI-dictee. We vermelden daarnaast nog het 80%-betrouwbaarheidsinterval van deze T-score. Zo kun je eenvoudig de scores op de juiste manier bij het NKD aanleveren.

Zowel de 10%-grens als de diagnostische T-score worden met terugwerkende kracht op de rapporten vermeld

Afname

Informatie over de afname

Wijze van afnemen: Op papier | klassikaal en individueel. 

Duur afname: Diagnostisch: variabel; afhankelijk van instapniveau en afbreekmoment. Niveaubepaling en signalering: 10 tot 40 minuten; afhankelijk van de DL.

Afname door: Leerkracht, intern begeleider of remedial teacher.

Kies zelf het best passende afnamemoment

Het PI-dictee is, zoals dat heet, continu genormeerd. Dit betekent dat je de toets flexibel kunt inzetten en in (vrijwel) elke maand van het schooljaar kunt afnemen. Bekijk het afnameschema van het PI-dictee. 

Het PI-dictee inzetten als diagnostisch instrument

Wanneer het PI-dictee als diagnostisch instrument wordt ingezet, zal dat in de regel individueel of in een kleine groep plaatsvinden. Dan gelden onderstaande richtlijnen.

 

Instapniveau

Wanneer het dictee bij een leerling voor de eerste maal wordt afgenomen, dan begint u bij blok 5 en gaat u net zolang door tot de afbreekscore is bereikt. Wanneer het dictee al eerder is afgenomen, bijvoorbeeld als het dictee is opgenomen in een leerlingvolgsysteem, dan kunt u beginnen na het laatste blok waarin bij de vorige afname geen enkele fout werd gemaakt. Bijvoorbeeld, als een leerling bij de vorige afname in blok 5 en 10 geen enkel woord fout schreef, dan kunt u bij de volgende afname beginnen met blok 15. Tenzij er evidente redenen zijn om te betwijfelen dat een leerling de spelling van de eerder foutloos geschreven woorden nog beheerst, bijvoorbeeld door langdurige afwezigheid op school.

 

Afbreekscore

Ieder blok bestaat uit 15 woorden. De afname van het dictee wordt afgebroken na het blok waarin minder dan 8 woorden goed zijn geschreven. Heeft een leerling 8 of meer woorden van een blok goed geschreven dan gaat u verder met de afname van het volgende blok. Bij groepsgewijze aanbieding betekent dit dat niet alle leerlingen gelijktijdig hoeven te stoppen.

 

Het is overigens geen probleem wanneer bij een leerling om organisatorische redenen een blok meer wordt afgenomen dan strikt nodig is. Soms kan het laten schrijven van te moeilijke woorden extra informatie geven over de spellingvaardigheid. Stoppen voordat de afbreekscore is bereikt geeft wel een probleem; het is dan niet meer mogelijk het spellingsniveau van de leerling goed te bepalen.

 

Bij een individuele afname is het gemakkelijk vast te stellen wanneer de afbreekscore is bereikt. Bij afname bij een groep leerlingen is dit minder eenvoudig. Soms kan het daarom handig zijn de afname over twee momenten te spreiden, zodat u in de tussentijd kunt zien welke leerlingen de afbreekscore al hebben bereikt.

 

Bij jonge kinderen en ook bij kinderen met leerproblemen kan het eveneens nodig zijn de afname over twee momenten te spreiden, omdat het schrijven voor hen een inspannend karwei kan zijn.

 

Het PI-dictee inzetten voor niveaubepaling en als signaleringsinstrument

Wanneer het PI-dictee klassikaal of individueel wordt afgenomen in het kader van het leerlingvolgsysteem, wordt een vaststaand aantal blokken afgenomen. Het PI-dictee als leerlingvolgtoets wordt dan gebruikt voor niveaubepaling of als signaleringsinstrument.

 

Scoren & normeren

Informatie over het scoren en normeren

Scoring door: Leerkracht, intern begeleider of remedial teacher

Duur scoring en normering: enkele minuten per leerling (normering via het Boom testcentrum)

Normen: DLE, A-E-niveaus, I-V-niveaus, percentiel, vaardigheidsscore & 90%-betrouwbaarheidsinterval en referentieniveau

Foutenanalyse: Gratis na normering in het Boom testcentrum

Bekijk het afnameschema als je het PI-dictee wilt inzetten voor niveau- en voortgangsbepaling.

 

Gebruik je het PI-dictee als diagnostisch instrument? Volg dan de richtlijnen op deze pagina.


Scoor, normeer en analyseer eenvoudig in het Boom testcentrum

Het scoren, normeren en analyseren van het gehernormeerde PI-dictee doe je in het Boom testcentrum, de online normeringsomgeving van Boom. Je scoort het PI-dictee in het Boom testcentrum waarna je de de ruwe score vervolgens normeert. Het normeren doe je met afname-eenheden, die je per vijftig kunt bestellen.

 

Nadat je genormeerd hebt kun je gratis een foutenanalyse maken, zodat je meer inzicht krijgt om de ontwikkeling van je leerlingen verder te stimuleren.

 

Behoort een leerling tot de 10% zwakste spellers?

Als je een leerling wilt doorverwijzen naar dyslexieonderzoek heb je een indicatie nodig of een leerling tot de zwakste 10% (E-niveau) hoort. Deze indicatie vind je zowel op een signaleringsrapport als op het diagnostisch rapport.

Als je het PI-dictee inzet als diagnostisch instrument, wordt er geen vast afnameschema gevolgd. Hierdoor is het niet mogelijk om een exact percentiel te berekenen (en de daarvan afgeleide A-E en I-V niveaus). Aan de hand van de vaardigheidsscore is voor iedere DL (didactische leeftijd) een ondergrens berekend voor een percentiel van 10. 

Rapportage

Informatie over de rapportage

Uitslag gerapporteerd in: DLE, A-E-niveaus, I-V-niveaus, percentiel, vaardigheidsscore & 90%-betrouwbaarheidsinterval en referentieniveau

Rapport: Op individueel en groepsniveau, en individueel overzicht met groeicurve (bij meerdere afnames). 

Interpretatie rapport: Leerkracht, intern begeleider of remedial teacher

Foutenanalyse: Rapport op spellingcategorie

Bekijk een voorbeeld van een individueel rapport (diagnostisch) inclusief foutenanalyse

 

Bekijk een voorbeeld van een individueel rapport (signalerend) inclusief foutenanalyse

 

Bekijk een voorbeeld van een individueel overzicht op basis van vaardigheidsscore) (diagnostisch)

 

Bekijk een voorbeeld van een individueel overzicht op basis van vaardigheidsscore (signalerend)

 

Bekijk een voorbeeld van een individueel overzicht op basis van DLE (signalerend)

 

Bekijk een voorbeeld van een groepsrapport

Downloads

Op deze pagina vind je (gratis) downloads bij het PI-dictee.

Algemeen

Lees in dit artikel dat verscheen in Tijdschrift voor Remedial Teaching wat er is veranderd aan het PI-dictee. 

Afname

  • Regeling screenings- en testinstrumenten LWOO en PrO schooljaar 2021-2022

Scoren en analyseren

  • Bekijk een voorbeeld van een individueel overzicht (diagnostisch)
  • Bekijk een voorbeeld van een individueel overzicht (signalerend)
  • Bekijk een voorbeeld van een individueel overzicht op basis van vaardigheidsscore (diagnostisch)
  • Bekijk een voorbeeld van een individueel overzicht op basis van vaardigheidsscore (signalerend)
  • Bekijk een voorbeeld van een individueel overzicht op basis van DLE (signalerend)
  • Bekijk een voorbeeld van een groepsrapport
Veelgestelde vragen

Op deze pagina vind je de veelgestelde vragen over het PI-dictee.

Algemeen

Wat is er veranderd aan het gehernormeerde PI-dictee?

Het PI-dictee is gehernormeerd. Ten eerste om actuele normgegevens te verzamelen en de betrouwbaarheid en validiteit opnieuw vast te stellen. Daarnaast is de inhoud geactualiseerd en zijn storende fouten verbeterd. Spellingcategorieën worden bovendien anders uitgevraagd zodat ze beter passen bij de leerlijnen die tegenwoordig in het basisonderwijs gehanteerd worden. Alles bij elkaar genomen heeft de herziening inhoudelijk gezien geleid tot een dictee dat veel beter past bij het hedendaagse spellingonderwijs en taalgebruik. Bovendien is het nu toegankelijker voor een groter publiek.

 

Lees in dit artikel dat verscheen in Tijdschrift voor Remedial Teaching wat er precies is veranderd aan het PI-dictee. 

Afname

Wat is het verschil tussen diagnostisch of signalerend inzetten?

 

Je kunt het PI-dictee op twee manieren inzetten: diagnostisch of signalerend. 

 

Als je het PI-dictee diagnostisch wilt inzetten bij een leerling die het dictee voor de eerste keer maakt, dan begin je bij blok 5 en ga je net zo lang door tot de afbreekscore is bereikt. Bijvoorbeeld, als een leerling bij de vorige afname in blok 5 en 10 geen enkel woord fout schreef, dan kun je bij de volgende afname beginnen met blok 15. Als het dictee al eerder bij de leerling is afgenomen, bijvoorbeeld als leerlingvolgsysteem, dan kun je beginnen bij het laatste blok dat foutloos is gemaakt.

 

Als je het PI-dictee signalerend wilt inzetten voor niveaubepaling of als signaleringsinstrument kun je drie blokken afnemen. Als je het dictee in het kader van het leerlingvolgsysteem afneemt wordt er een vaststaand aantal blokken afgenomen.  Het niveau van de blokken die de leerling aangeboden krijgt groeit gedurende de schooljaren met de leerling mee.

 

Mag het PI-dictee worden gebruikt voor verwijzing naar het LWOO en naar praktijkonderwijs?

Het PI-dictee is opgenomen in de Regeling screenings- en testinstrumenten LWOO en PrO schooljaar 2021-2022 en mag dus worden ingezet voor verwijzing naar het leerwegondersteunend en het praktijkonderwijs.

Scoren en normeren

Hoe werkt het online analyseren van het PI-dictee?

Het scoren, normeren en analyseren van het gehernormeerde PI-dictee doe je in het Boom testcentrum, de online normeringsomgeving van Boom. Je scoort het PI-dictee in het Boom testcentrum waarna je de ruwe score vervolgens normeert. Het normeren doe je met afname-eenheden, die je per vijftig kunt bestellen.

 

Als je het PI-dictee hebt genormeerd heb je twee opties: een ‘rapport maken’ of ‘fouten analyseren’. Als je de foutenanalyse kiest kun je per blok de verkeerd gespelde woorden aanklikken of invoeren. Nadat je de foutenanalyse hebt opgeslagen staat er een groen vinkje achter ‘foutenanalyse’. Als je vervolgens klikt op 'rapport maken' krijg je een pdf met het rapport van de leerling én de foutenanalyse. Hierdoor krijg je meer inzicht om de ontwikkeling van je leerlingen verder te stimuleren. 

Wat is het voordeel van online normeren in het Boom testcentrum?

Het online normeren scheelt tijd. Daarnaast krijg je een uitgebreid printbaar rapport inclusief foutenanalyse met onder andere het aantal fouten per foutencategorie en per spellingcategorie.

Blijf op de hoogte
Ontvang onze nieuwsbrief.
Formulier succes
Formulier foutmelding
© 2021 Boom uitgevers Amsterdam

Klantenservice

Support
Bestelinformatie
Retourneren
Bestelprocedure
E-books
Gratis e-book
Docentenservice
Persinformatie
Contact

Over ons

Over ons
Medewerkers
Auteurs
Partners
Vacatures

Volg ons op social media

Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis.
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkDisclaimerPrivacy policyDigitale content
Stuur mij maandelijks een update
Met het laatste nieuws over onze tests en boeken, exclusieve acties, evenementen en actuele ontwikkelingen.
Aanmelden
Formulier succes
Formulier foutmelding