Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Tests, toetsen en boeken voor onderwijsprofessionals
Klantenservice
  • Contact
  • Account & gegevens
  • Bestellen
  • Betalen
  • Levertijd & bezorging
  • Productinformatie
  • Retourneren
  • Docentenservice
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
  • Toetsen
    Terug naar hoofdmenu
    Verwachten
    Alle verwachtingstoetsenBegintestKleurenSchatLeermotivatie 6-7-8 (v/h LMT-BO)Leermotivatietest VOLeerpotentie 6 (v/h Tussentest)Leerpotentie 7-8 (v/h Drempeltest)Nederlandse Intelligentietest voor OnderwijsniveauNederlandse Vragenlijst voor Effectieve LeerstrategieënLeerstrategieën 7-8
    Volgen
    Alle Boom LVS-toetsenBegrijpend LezenRekenen-WiskundeSpellingHoofdrekenenTechnisch Lezen
    Verdiepen
    Alle verdiepende toetsenCB&WLNDSPI-dicteeTTA
    Diagnostiek
    Alle tests/vragenlijsten3DM Dyscalculie3DM DyslexieANTCAICOTAPPNKPVNPV-J-2NPV-2-RNPV-J-3SCAREDSVLKVISKVNPV
    Boeken
    Terug naar hoofdmenu
    Onderwerp
    Alle boekenDLEDidactiek & professionaliseringGedragLeren lerenNT2Rekenen/dyscalculieTaal/dyslexie
    Onderwijssoort
    Primair onderwijsVoortgezet onderwijsMboHbo
    Nieuw!
    Nieuw!
    Genomineerd voor het Onderwijsboek van het Jaar 2022!
    Genomineerd voor het Onderwijsboek van het Jaar 2022!
    Boom testcentrum
    Terug naar hoofdmenu
    Boom testcentrum
    HandleidingenISO-certificeringOver het Boom testcentrumVeelgestelde vragen
    Handleidingen
    Handleidingen
    Bekijk alle handleidingen
    Trainingen
    Terug naar hoofdmenu
    Trainingen
    Aan de slag met rekenproblemenBasiscursus ANTFunctionele gedragsanalyseInformatiebijeenkomsten Boom LVSMasterclass DyscalculieMeer leren in minder tijdPerfectionistische leerlingen
    Webinars
    Webinarreeks handschriftonderwijs
    Meer weten over het Boom LVS?
    Meer weten over het Boom LVS?
    Meer
    Terug naar hoofdmenu
    Actueel
    AgendaNieuwsoverzichtNormeringsonderzoekenVerwachte toetsen en boeken
    Artikelen
    Overzicht van alle artikelen
    Thema's
    Overzicht thema'sHandschriftonderwijsDyscalculieDyslexie
    Veelgestelde vragen
    Terug naar hoofdmenu
    Veelgestelde vragen
    Over het Boom testcentrumOver productenOver bestellingen
    Handleidingen en video's
    Handleidingen Boom testcentrumInstructievideo's Boom testcentrum
    Over ons
    Terug naar hoofdmenu
    Over ons
    Over onsMedewerkersAuteursPartnersVacatures
15 interessante feitjes over spelling en dyslexie in de klas
Terug
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Mail Print Link
Link kopiëren
Taalvaardigheid

15 interessante feitjes over spelling en dyslexie in de klas

  11 mei 2023
  Leestijd:
  395x gelezen
Er doen veel feiten, maar ook fabels de ronde over spelling en dyslectische leerlingen, maar hoe zit het eigenlijk? In dit artikel sommen we 15 leuke en interessante feitjes op over spelling en dyslexie in het basisonderwijs. Welke wist jij al?

T-fouten & K-fouten

Bij spelling kunnen kinderen twee soorten fouten maken; T-fouten en K-fouten. T-fouten zijn fouten bij de keuze van het teken. K-fouten zijn fouten met de klankstructuur.

 

Binnen de T-fouten kunnen we weer een onderscheid maken tussen twee soorten fouten. T1-fouten zijn fouten waarbij een verkeerd teken is gekozen (foet in plaats van voet). T2-fouten zijn omkerings- of verwisselingsfout (zoals w in plaats van m, ei in plaats van ie).

 

Bij de K-fouten zijn er drie soorten fouten die gemaakt kunnen worden:

  1. K1: Het weglaten van klanken (barst wordt bast);
  2. K2: Toevoegen van klanken (centrale wordt centralen); en
  3. K3: Volgordeverwisseling (fiets wordt fiest)

 

Vaak kun je veelvoorkomende fouten van leerlingen onderverdelen in deze categorieën en zo gericht met hen werken aan het hanteren van de juiste spelling. 

 

Wat maakt sommige woorden moeilijker om te spellen dan anderen?

Sommige woorden schrijven je leerlingen in één keer goed, terwijl andere woorden juist meer tijd vergen; maar wat maakt sommige woorden nu moeilijker? Het overeenkomen van klanken en letters lijkt een grote factor te zijn.

 

  1. Afwijkende regels, zoals het spellen van leenwoorden
  2. Woordlengte; hoe langer het woord, hoe foutgevoeliger
  3. Woordfrequentie; woorden die je nooit gebruikt, zijn ook lastiger te spellen
  4. Orthografische consistentie: de mate waarin een klank eenduidig door één letter wordt gerepresenteerd en die letter aan één klank gekoppeld is. Een voorbeeld is de letter ''G", die kan als de [g] in "goal", of de [g] in "gezellig" worden uitgesproken, maar schrijf je hetzelfde.
  5. De frequentie van voorkomen van bepaalde combinaties van klanken. De [ps] in psychiater, of de [sp] in wesp, komen bijvoorbeeld niet vaak voor. 
  6. De frequentie van voorkomen van klanken; de klank [ieuw] komt bijvoorbeeld niet veel voor
  7. De positie van de klank in een woord (middenklanken zijn het moeilijkst)
  8. De verwarbaarheid van klanken (in het Nederlands bijvoorbeeld [v] en [f])
  9. De beklemtoondheid (onbeklemtoonde klanken worden vaker fout gespeld).

 

4 weetjes over spelling en dyslexie

Wist je dat:

  1. Het zelden voorkomt dat iemand met dyslexie geen spellingsproblemen heeft; dyslexie zonder opvallende leesproblemen komt iets vaker voor (Bosman, 2004).
  2. Meisjes over het algemeen iets beter spellen dan jongens (zie o.a. Bosman, 2004).
  3. Er een relatie lijkt te zijn tussen intelligentie en de kwaliteit van de spelling, maar die relatie is niet erg sterk.
  4. Dyslectici vooral méér, maar niet andere fouten maken dan niet-dyslectici; de fouten die ze maken zijn inhoudelijk niet anders dan die van niet-dyslectici (Bourassa & Treiman, 2003). Fouten die typisch zijn voor dyslectici bestaan vrijwel niet. Omdraaiingen van letters, zoals de [b] en de [d], zijn fouten die typisch zijn voor aanvankelijke lezers en spellers. Omdat deze aanvankelijke lees- en spellingsfase bij kinderen met dyslexie langer duurt, zijn deze omdraaiingen bij hen langer te zien. Oudere leerlingen met dyslexie maken deze fouten echter vrijwel niet meer (Braams, 2002).

Lees meer over

Taalvaardigheid

Meer over spelling

Kaft Effectief lees- en spellingonderwijs door Madelon van den Boer en Sebastián Aravena

Effectief lees- en spellingonderwijs

Madelon van den Boer, Sebastián Aravena
€ 33,50
Bestellen
Omslag Wat een goede tekst.

Wat een goede tekst!

Petra de Lint, Suzanne van Norden
€ 28,95
Bestellen
Rijke taal. Taaldidactiek voor het basisonderwijs - cover afbeelding

Rijke taal

Erna van Koeven, Anneke Smits
€ 38,95
Bestellen
Dyslectische kinderen leren lezen Anneke Smits en Tom Braams cover

Dyslectische kinderen leren lezen

Anneke Smits, Tom Braams
€ 29,95
Bestellen
© 2023 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Contact
Account & gegevens
Bestellen
Betalen
Levertijd & bezorging
Productinformatie
Retourneren
Docentenservice

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over ons

Over ons
Medewerkers
Auteurs
Partners
Vacatures
Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis.
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy