Nieuws
Op deze pagina lees je alles over nieuwe en verwachte producten, trainingsdata, evenementen en actuele thema's binnen het onderwijs.
Webinar: Zelfregulerend leren in tijden van corona
Nieuws
09/02
Leerlingen moeten veel beter worden toegerust om zelfregulerend te leren. Dat is een belangrijke les die we uit de coronacrisis kunnen trekken. Zelfregulerend leren houdt in dat een leerling het eigen leren in goede banen kan leiden, kan evalueren, bijsturen en zichzelf weet te motiveren voor het leren. Zeker in tijden van thuisonderwijs is juist dat wat leerlingen nodig hebben. Maar zelfregulerend leren gaat niet vanzelf. Je moet het leren! Leerlingen moeten veel beter worden toegerust om zelfregulerend te leren. Dat...
Lees meer
"Hora est!" Leenke van Haaften is gepromoveerd
Nieuws
18/12
Afgelopen donderdag 17 december heeft Leenke van Haaften haar proefschrift 'Profiling typical and disordered speech production in children using the Computer Articulation Instrument (CAI)' verdedigd. Afgelopen donderdag 17 december heeft Leenke van Haaften haar proefschrift 'P...
Lees meer
Hoera! Leenke van Haaften gaat promoveren met een proefschrift over het Computer Articulatie Instrument (CAI)
Nieuws
15/12
Op donderdag 17 december om 11:30 verdedigt zij haar proefschrift ‘Profiling typical and disordered speech production in children using the Computer Articulation Instrument (CAI)’. Jij kunt live meekijken!Op donderdag 17 december om 11:30 verdedigt zij haar proefschrift ‘Profiling ...
Lees meer
Verwacht Leerpotentie 7-8 (voorheen Drempeltest)
Nieuws
10/12
De Drempeltest wordt in een nieuw jasje gestoken! Vanaf 2021 heet de test Leerpotentie 7-8. De Drempeltest wordt in een nieuw jasje gestoken! Vanaf 2021 heet de test Lee...
Lees meer
Verwacht Leerpotentie 6 (voorheen Tussentest)
Nieuws
10/12
De Tussentest wordt in een nieuw jasje gestoken! Vanaf 2021 heet de test Leerpotentie 6.De Tussentest wordt in een nieuw jasje gestoken! Vanaf 2021 heet de test Leer...
Lees meer
Verwacht Leermotivatie 6-7-8 (voorheen Leermotivatietest Basisonderwijs)
Nieuws
10/12
De Leermotivatietest Basisonderwijs wordt in een nieuw jasje gestoken! Vanaf 2021 heet de test Leermotivatie 6-7-8.De Leermotivatietest Basisonderwijs wordt in een nieuw jasje gestoken! Vanaf ...
Lees meer
Nog meer goed nieuws: koppeling ESIS en Boom testcentrum!
Nieuws
14/10
Is ESIS jouw leerlingadministratie- en leerlingzorgprogramma? Dan hebben we goed nieuws! Op dit moment legt Esis de laatste hand aan de UWLR-koppeling met het Boom testcentrum. Dit betekent dat je straks de Boom LVS-toetsen niet alleen in het Boom testcentrum kunt scoren, normeren, rapporteren en analyseren, maar dat de resultaten van jouw leerlingen op de Boom-toetsen automatisch óók binnen ESIS worden getoond.Is ESIS jouw leerlingadministratie- en leerlingzorgprogramma? Dan hebben we g...
Lees meer
De online stand van Boom in het kader van de Nationale Dyslexie Conferentie
Nieuws
29/09
Op 30 september vindt zoals elk jaar de Nationale Dyslexie Conferentie plaats. Vanwege corona is dit een geheel digitale editie, waardoor je onze stand helaas niet live kunt bezoeken. Maar niet getreurd, want hier kun je alsnog online kennismaken met ons aanbod en profiteer je vanaf 30 september, een hele week lang van de speciale conferentieacties.Op 30 september vindt zoals elk jaar de Nationale Dyslexie Conferentie plaats...
Lees meer
Verschenen: DLE aanvulling met aangepaste Cito-normering
Nieuws
16/09
Jaarlijks verschijnt er een aanvulling op het DLE Boek, met daarin de tabellen die nodig zijn voor het bepalen van het DLE bij een gemaakte toets. Deze nieuwste aanvulling op het DLE Boek bevat de DLE-tabellen van de aangepaste en nieuwe normeringen van de Cito-toetsen Engelse taal, Begrijpend luisteren, Woordenschat, Technisch lezen, Begrijpend lezen, Spelling, Rekenen-wiskunde en Taalverzorging.Jaarlijks verschijnt er een aanvulling op het DLE Boek, met daarin de tabelle...
Lees meer
Verschenen: Rijke taal
Nieuws
10/08
Goed kunnen lezen en schrijven is nog altijd de belangrijkste basis voor maatschappelijk en schoolsucces. Ook is het een voorwaarde voor digitale geletterdheid - wat vervolgens weer essentieel is om te kunnen functioneren in onze digitale samenleving. Goed lezen en schrijven leer je bij uitstek op school, maar waar moet je als leerkracht beginnen als je moet kiezen uit het enorme aanbod van leerlijnen, methodes, toetsen, handreikingen en tips voor taal en lezen? En hoe zorg je dat leerlingen lezen weer leuk gaan vinden?Goed kunnen lezen en schrijven is nog altijd de belangrijkste basis voor maat...
Lees meer
Verschenen: KleurenSchat
Nieuws
07/08
KleurenSchat, een volledig digitaal observatie-instrument waarmee je op speelse wijze de woordkennis van leerlingen in groep 1 tot en met groep 4 in te schatten. Dit gebeurt aan de hand van het kleuren van de juiste figuren in 20 thematische kleurplaten.KleurenSchat, een volledig digitaal observatie-instrument waarmee je op speel...
Lees meer
Verschenen: DLE Schalen indicatiestelling LWOO en PrO 2021-2022
Nieuws
06/08
Ieder jaar publiceert het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de nieuwe lijst met toegelaten instrumenten voor verwijzing naar leerwegondersteunend onderwijs (LWOO) en praktijkonderwijs (PrO). In deze nieuwste editie vind je alle beschikbare DLE-schalen van de screenings- en testinstrumenten die zijn toegestaan voor instroom in het schooljaar 2021-2022.Ieder jaar publiceert het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de ...
Lees meer
Verwacht: Kleurenschat
Een online observatie-instrument om een inschatting te maken van de woordkennis van kleuters
Nieuws
09/06
Ben jij op zoek naar een observatie-instrument waarmee je de woordkennis van leerlingen in groep 1 tot en met 4 kunt inschatten? Goed nieuws: komend schooljaar verschijnt KleurenSchat, een nieuw online observatie-instrument waarmee je op speelse wijze een inschatting maakt van de woordkennis van leerlingen in de groepen 1 t/m 4. Ben jij op zoek naar een observatie-instrument waarmee je de woordkennis van ...
Lees meer
Verwacht: Rijke taal
Nieuws
02/06
Op Nederlandse basisscholen wordt veel tijd besteed aan taallessen: lezen, schrijven, spelling, grammatica, woordenschat, mondelinge communicatie. Toch verliest Nederland al jaren internationaal terrein als het gaat om leesprestaties, kan een kwart van de betrokken leerlingen die in 2019 meededen aan het PISA-onderzoek als laaggeletterd worden aangemerkt en bungelen we onderaan een lijstje van 77 landen als het gaat om leesmotivatie: die is significant afgenomen. Op Nederlandse basisscholen wordt veel tijd besteed aan taallessen: lezen, sc...
Lees meer
Net verschenen: Aan de slag met rekenproblemen 2
Nieuws
26/02
Aandacht voor rekenen en het op tijd signaleren en begeleiden van leerlingen met rekenproblemen is belangrijk, óók in groep 6, 7, 8 en het voortgezet onderwijs. In Aan de slag met rekenproblemen 2 biedt rekenspecialist Marije van Oostendorp een aanpak voor rekenproblemen bij leerlingen vanaf groep 6 tot en met het mbo. Aandacht voor rekenen en het op tijd signaleren en begeleiden van leerlingen ...
Lees meer