Tests, toetsen en boeken voor onderwijsprofessionals
Klantenservice
  • Contact
  • Bestelinformatie
  • Bestelprocedure
  • Retourneren
  • E-books
  • Gratis e-book
  • Docentenservice
  • Persinformatie
Inloggen
Winkelmand
Winkelmand
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelmand
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis. Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
  • Toetsen
    Terug naar hoofdmenu
    Verwachten
    Alle verwachtingstoetsenBegintestKleurenSchatLeermotivatie 6-7-8 (v/h LMT-BO)Leermotivatietest VOLeerpotentie 6 (v/h Tussentest)Leerpotentie 7-8 (v/h Drempeltest)Nederlandse Intelligentietest voor OnderwijsniveauNederlandse Vragenlijst voor Effectieve LeerstrategieënLeerstrategieën 7-8
    Volgen
    Alle Boom LVS-toetsenBegrijpend LezenRekenen-WiskundeSpellingHoofdrekenenTechnisch Lezen
    Verdiepen
    Alle verdiepende toetsenCB&WLNDSPI-dicteeTTA
    Diagnostiek
    Alle tests/vragenlijsten3DM Dyscalculie3DM DyslexieANTCAICOTAPPNKPVNPV-J-2NPV-2-RNPV-J-3SCAREDSVLKVISKVNPV
    Boeken
    Terug naar hoofdmenu
    Onderwerp
    Alle boekenDLEDidactiek & professionaliseringGedragLeren lerenNT2Rekenen/dyscalculieTaal/dyslexie
    Onderwijssoort
    Primair onderwijsVoortgezet onderwijsMboHbo
    Gezien in de media
    Gezien in de media
    Vaak gekocht
    Vaak gekocht
    Boom testcentrum
    Terug naar hoofdmenu
    Boom testcentrum
    HandleidingenInstructievideo'sISO-certificeringOver het Boom testcentrumVeelgestelde vragen
    Handleidingen
    Handleidingen
    Bekijk alle handleidingen
    Instructievideo's
    Instructievideo's
    Bekijk de instructievideo's
    Trainingen
    Terug naar hoofdmenu
    Trainingen
    Overzicht trainingenAan de slag met rekenproblemenBasiscursus ANTFunctionele gedragsanalyseInformatiebijeenkomsten Boom LVSMasterclass DyscalculieMeer leren in minder tijdPerfectionistische leerlingen
    Webinars
    Meer weten over het Boom LVS?
    Meer weten over het Boom LVS?
    Meer
    Terug naar hoofdmenu
    Actueel
    AgendaNieuwsoverzichtNormeringsonderzoekenToetsen digitaliserenVerwachte toetsen en boeken
    Artikelen
    Overzicht van alle artikelen
    Thema's
    Overzicht thema'sHandschriftonderwijsDyscalculieDyslexie
    Veelgestelde vragen
    Terug naar hoofdmenu
    Veelgestelde vragen
    Over het Boom testcentrumOver productenOver bestellingen
    Handleidingen en video's
    Handleidingen Boom testcentrumInstructievideo's Boom testcentrum
    Over ons
    Terug naar hoofdmenu
    Over ons
    Over onsMedewerkersAuteursPartnersVacatures
Themapagina Dyslexie
Thema's Dyslexie Dyslexie signaleren
Terug
Delen
Link kopiëren

Dyslexie

Dyslexie signaleren
  • Wat is dyslexie?
  • Dyslexie signaleren
  • Dyslexie vaststellen
  • Dyslexie behandelen

Dyslexie

Dyslexie signaleren
  • Wat is dyslexie?
  • Dyslexie signaleren
  • Dyslexie vaststellen
  • Dyslexie behandelen

Dyslexie signaleren

Als een leerling aanhoudend laag scoort bij lees- en spellingstoetsen kan er sprake zijn van dyslexie. Om zorgvuldig te onderzoeken of dit werkelijk het geval is zijn er afzonderlijke protocollen voor de groepen 1-2, 3, 4 en 5-8 (Steunpunt Dyslexie). Algemeen geldt: hoe eerder de leerkracht of ouder lees- of spellingsproblemen ontdekt, hoe effectiever de interventie.

 

Zorgvuldige analyse van de leerprestaties

Om te onderzoeken of een kind mogelijk dyslectisch is, is het allereerst aan de school om leerprestaties op het gebied van lezen en spellen te analyseren. Naast de observaties van de leerkracht kunnen tests en toetsen veel informatie geven over de prestaties van de leerling. Met o.a. de Drie-Minuten-Toets (DMT), de spellingstaak LVS of de Schoolvaardigheidstoets Technisch lezen kan de leerkracht zien in hoeverre de score van de leerling afwijkt van het gemiddelde. In het Protocol Dyslexie Diagnostiek & Behandeling 2.0 (PDDB 2.0) staat beschreven dat andere – niet-talige – vakken op gemiddeld niveau moeten zijn bij dyslectische leerlingen. Het PDDB 2.0 schrijft voor dat de school een zorgvuldige analyse moet maken van de leerprestaties in brede zin, gebaseerd op o.a. de gegevens uit het leerlingvolgsysteem en de observatie van de leerkracht. 

 

Individuele begeleiding
Als de school hardnekkige taal- en/of spellingsproblemen heeft vastgesteld is de volgende stap om de leerling gedurende zes maanden tot een jaar individueel of in kleine groepjes te begeleiden. De leerkracht kan dit zelf doen, maar de school kan hiervoor ook een remedial teacher of een dyslexiecoach inschakelen. Als de leerling onvoldoende baat heeft bij de extra begeleiding is het zaak het kind door te verwijzen naar een gespecialiseerde orthopedagoog of GZ-psycholoog. De leerling dient dan wel aan bepaalde voorwaarden te voldoen (zo moet hij/zij driemaal een E-score gehaald hebben op lezen óf driemaal een D-score op lezen in combinatie met driemaal een E-score op spellen). Ook als de school een leerling heeft doorverwezen naar een specialist, blijft de school - volgens de Wet Passend Onderwijs - verantwoordelijk voor de juiste ondersteuning en begeleiding van het kind.

Blijf op de hoogte
Ontvang onze nieuwsbrief.
Succes
Error
© 2022 Boom Uitgevers Amsterdam

Klantenservice

Contact
Bestelinformatie
Bestelprocedure
Retourneren
E-books
Gratis e-book
Docentenservice
Persinformatie

Over ons

Over ons
Medewerkers
Auteurs
Partners
Vacatures

Volg ons op social media

Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis.
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkDisclaimerPrivacy policyHO Privacy bijsluiterDigitale content
Stuur mij maandelijks een update
Met het laatste nieuws over onze tests en boeken, exclusieve acties, evenementen en actuele ontwikkelingen.
Aanmelden
Succes
Error