Het is drukker dan normaal bij onze verzendpartners. Excuses, bestellingen kunnen langer op zich laten wachten dan je van ons gewend bent.
×
Boom test onderwijsBoom LVS
Tests, toetsen en boeken voor onderwijsprofessionals
Klantenservice
  • Support
  • Bestelinformatie
  • Retourneren
  • Bestelprocedure
  • E-books
  • Gratis e-book
  • Docentenservice
  • Persinformatie
  • Contact
Inloggen
Winkelmand
Winkelmand
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelmand
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis. Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
  • Toetsen
    Terug naar hoofdmenu
    Verwachten
    Alle verwachtingstoetsenBegintestKleurenSchatLeermotivatie 6-7-8 (LMT BO)Leerpotentie 6 (Tussentest)Leerpotentie 7-8 (Drempeltest)Leermotivatietest VONIONederlandse Vragenlijst voor Effectieve Leerstrategieën
    Volgen
    Alle Boom LVS-toetsenBegrijpend LezenRekenen-WiskundeSpellingHoofdrekenenTechnisch Lezen
    Verdiepen
    Alle verdiepende toetsenCB&WLNDSPI-dicteeTTA
    Diagnostiek
    Alle tests/vragenlijsten3DM Dyscalculie3DM DyslexieANTCAICOTAPPNKPVNPV-J-2NPV-2-RNPV-J-3SCAREDSVLKVISKVNPV
    Boeken
    Terug naar hoofdmenu
    Onderwerp
    Alle boekenDLEDidactiek & professionaliseringGedragLeren lerenNT2Rekenen/dyscalculieTaal/dyslexie
    Onderwijssoort
    Primair onderwijsVoortgezet onderwijsMboHbo
    Motoriek verbeteren
    Motoriek verbeteren
    Betekenisvol onderwijs
    Betekenisvol onderwijs
    Boom testcentrum
    Terug naar hoofdmenu
    Boom testcentrum
    Over het Boom testcentrumHandleidingenInstructievideo'sISO certificering
    Handleidingen
    Handleidingen
    Handleiding testcentrum
    Instructievideo's
    Instructievideo's
    Instructievideo's
    Trainingen
    Terug naar hoofdmenu
    Trainingen
    Overzicht trainingenAan de slag met rekenproblemenBasiscursus ANTFunctionele gedragsanalyseInformatiebijeenkomsten Boom LVSMasterclass DyscalculieMeer leren in minder tijdPerfectionistische leerlingen
    Aan de slag met toetsgegevens?
    Aan de slag met toetsgegevens?
    Actueel
    Terug naar hoofdmenu
    Actueel
    AgendaNieuwsoverzichtNormeringsonderzoekenToetsen digitaliseren
    Hulp nodig bij het scoren en normeren?
    Hulp nodig bij het scoren en normeren?
    Bekijk het stappenplan!
    Artikelen
    Terug naar hoofdmenu
    Artikelen
    Alle artikelen
    Thema's
    Overzicht thema'sDyscalculieDyslexie
    Lees meer over dyscalculie
    Lees meer over dyscalculie
    Lees meer over dyslexie
    Lees meer over dyslexie
    Over ons
    Terug naar hoofdmenu
    Over ons
    Over onsMedewerkersAuteursPartnersVacatures
Thema's Dyslexie Dyslexie signaleren
Terug
Delen
Link kopiëren

Dyslexie

Dyslexie signaleren
  • Wat is dyslexie?
  • Dyslexie signaleren
  • Dyslexie vaststellen
  • Dyslexie behandelen

Dyslexie

Dyslexie signaleren
  • Wat is dyslexie?
  • Dyslexie signaleren
  • Dyslexie vaststellen
  • Dyslexie behandelen

Dyslexie signaleren

Als een leerling aanhoudend laag scoort bij lees- en spellingstoetsen kan er sprake zijn van dyslexie. Om zorgvuldig te onderzoeken of dit werkelijk het geval is zijn er afzonderlijke protocollen voor de groepen 1-2, 3, 4 en 5-8 (Steunpunt Dyslexie). Algemeen geldt: hoe eerder de leerkracht of ouder lees- of spellingsproblemen ontdekt, hoe effectiever de interventie.

 

Zorgvuldige analyse van de leerprestaties

Om te onderzoeken of een kind mogelijk dyslectisch is, is het allereerst aan de school om leerprestaties op het gebied van lezen en spellen te analyseren. Naast de observaties van de leerkracht kunnen tests en toetsen veel informatie geven over de prestaties van de leerling. Met o.a. de Drie-Minuten-Toets (DMT), de spellingstaak LVS of de Schoolvaardigheidstoets Technisch lezen kan de leerkracht zien in hoeverre de score van de leerling afwijkt van het gemiddelde. In het Protocol Dyslexie Diagnostiek & Behandeling 2.0 (PDDB 2.0) staat beschreven dat andere – niet-talige – vakken op gemiddeld niveau moeten zijn bij dyslectische leerlingen. Het PDDB 2.0 schrijft voor dat de school een zorgvuldige analyse moet maken van de leerprestaties in brede zin, gebaseerd op o.a. de gegevens uit het leerlingvolgsysteem en de observatie van de leerkracht. 

 

Individuele begeleiding
Als de school hardnekkige taal- en/of spellingsproblemen heeft vastgesteld is de volgende stap om de leerling gedurende zes maanden tot een jaar individueel of in kleine groepjes te begeleiden. De leerkracht kan dit zelf doen, maar de school kan hiervoor ook een remedial teacher of een dyslexiecoach inschakelen. Als de leerling onvoldoende baat heeft bij de extra begeleiding is het zaak het kind door te verwijzen naar een gespecialiseerde orthopedagoog of GZ-psycholoog. De leerling dient dan wel aan bepaalde voorwaarden te voldoen (zo moet hij/zij driemaal een E-score gehaald hebben op lezen óf driemaal een D-score op lezen in combinatie met driemaal een E-score op spellen). Ook als de school een leerling heeft doorverwezen naar een specialist, blijft de school - volgens de Wet Passend Onderwijs - verantwoordelijk voor de juiste ondersteuning en begeleiding van het kind.

Blijf op de hoogte
Ontvang onze nieuwsbrief.
Formulier succes
Formulier foutmelding
© 2021 Boom uitgevers Amsterdam

Klantenservice

Support
Bestelinformatie
Retourneren
Bestelprocedure
E-books
Gratis e-book
Docentenservice
Persinformatie
Contact

Over ons

Over ons
Medewerkers
Auteurs
Partners
Vacatures

Volg ons op social media

Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis.
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkDisclaimerPrivacy policyDigitale content
Stuur mij maandelijks een update
Met het laatste nieuws over onze tests en boeken, exclusieve acties, evenementen en actuele ontwikkelingen.
Aanmelden
Formulier succes
Formulier foutmelding