Het is drukker dan normaal bij onze verzendpartners. Excuses, bestellingen kunnen langer op zich laten wachten dan je van ons gewend bent.
×
Boom test onderwijsBoom LVS
Tests, toetsen en boeken voor onderwijsprofessionals
Klantenservice
  • Support
  • Bestelinformatie
  • Retourneren
  • Bestelprocedure
  • E-books
  • Gratis e-book
  • Docentenservice
  • Persinformatie
  • Contact
Inloggen
Winkelmand
Winkelmand
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelmand
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis. Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
  • Toetsen
    Terug naar hoofdmenu
    Verwachten
    Alle verwachtingstoetsenBegintestKleurenSchatLeermotivatie 6-7-8 (LMT BO)Leerpotentie 6 (Tussentest)Leerpotentie 7-8 (Drempeltest)Leermotivatietest VONIONederlandse Vragenlijst voor Effectieve Leerstrategieën
    Volgen
    Alle Boom LVS-toetsenBegrijpend LezenRekenen-WiskundeSpellingHoofdrekenenTechnisch Lezen
    Verdiepen
    Alle verdiepende toetsenCB&WLNDSPI-dicteeTTA
    Diagnostiek
    Alle tests/vragenlijsten3DM Dyscalculie3DM DyslexieANTCAICOTAPPNKPVNPV-J-2NPV-2-RNPV-J-3SCAREDSVLKVISKVNPV
    Boeken
    Terug naar hoofdmenu
    Onderwerp
    Alle boekenDLEDidactiek & professionaliseringGedragLeren lerenNT2Rekenen/dyscalculieTaal/dyslexie
    Onderwijssoort
    Primair onderwijsVoortgezet onderwijsMboHbo
    Motoriek verbeteren
    Motoriek verbeteren
    Betekenisvol onderwijs
    Betekenisvol onderwijs
    Boom testcentrum
    Terug naar hoofdmenu
    Boom testcentrum
    Over het Boom testcentrumHandleidingenInstructievideo'sISO certificering
    Handleidingen
    Handleidingen
    Handleiding testcentrum
    Instructievideo's
    Instructievideo's
    Instructievideo's
    Trainingen
    Terug naar hoofdmenu
    Trainingen
    Overzicht trainingenAan de slag met rekenproblemenBasiscursus ANTFunctionele gedragsanalyseInformatiebijeenkomsten Boom LVSMasterclass DyscalculieMeer leren in minder tijdPerfectionistische leerlingen
    Aan de slag met toetsgegevens?
    Aan de slag met toetsgegevens?
    Actueel
    Terug naar hoofdmenu
    Actueel
    AgendaNieuwsoverzichtNormeringsonderzoekenToetsen digitaliseren
    Hulp nodig bij het scoren en normeren?
    Hulp nodig bij het scoren en normeren?
    Bekijk het stappenplan!
    Artikelen
    Terug naar hoofdmenu
    Artikelen
    Alle artikelen
    Thema's
    Overzicht thema'sDyscalculieDyslexie
    Lees meer over dyscalculie
    Lees meer over dyscalculie
    Lees meer over dyslexie
    Lees meer over dyslexie
    Over ons
    Terug naar hoofdmenu
    Over ons
    Over onsMedewerkersAuteursPartnersVacatures
Thema's Dyslexie Dyslexie vaststellen
Terug
Delen
Link kopiëren

Dyslexie

Dyslexie vaststellen
  • Wat is dyslexie?
  • Dyslexie signaleren
  • Dyslexie vaststellen
  • Dyslexie behandelen

Dyslexie

Dyslexie vaststellen
  • Wat is dyslexie?
  • Dyslexie signaleren
  • Dyslexie vaststellen
  • Dyslexie behandelen

Dyslexie vaststellen

De diagnose dyslexie

Het is belangrijk om te benadrukken dat het stellen van een diagnose 'dyslexie' geen doel op zichzelf is. Om een kind begeleiding op maat te kunnen geven is het echter wel essentieel om te begrijpen of er problemen zijn in de fonologische verwerking van taalklanken (dyslexie) of het gaat om beperkingen in de verschillende (school)vaardigheden of op een ander vlak. Het diagnostisch traject begint bij de informatie die de specialist van de school ontvangt over de problemen op het gebied van lezen en spellen. Het Protocol Dyslexie Diagnostiek & Behandeling (PDDB 2.0) beschrijft hoe de specialist tot een goed onderbouwde diagnose kan komen. Het protocol schrijft voor dat het diagnostisch onderzoek zelf wordt uitgevoerd met behulp van gestandaardiseerde en genormeerde meetinstrumenten die voldoen aan de criteria voor psychodiagnostische tests (zoals vastgesteld en beoordeeld door de COTAN). 

 

Dyslexieverklaring bij indicatie dyslexie

Er zijn verschillende gradaties in ernst bij dyslexie. De indicatie dyslexie wordt afgegeven als het kind voldoet aan de ernstcriteria voor lezen en spellen en de dyslexietyperende variabelen, en er geen ernstige comorbide problemen naar voren komen. Het kind krijgt dan de indicatie ernstige enkelvoudige dyslexie (EED) en komt in aanmerking voor een vergoede behandeling. Een kind met minder ernstige dyslexie krijgt niet de indicatie EED, en de behandeling wordt niet vergoed. Wel krijgen kinderen in beide gevallen een dyslexieverklaring. Dit is vooral handig voor kinderen en jongeren die een opleiding volgen. In een dyslexieverklaring omschrijft de specialist kort de resultaten uit het psychodiagnostisch onderzoek. Hierin staat eveneens beschreven welke behandeling, materiële voorzieningen, begeleiding en compensaties/dispensaties het kind nodig heeft in zijn schoolcarrière.


De diagnose dyslexie in vier stappen (volgens PDDB2.0)


Stap 1: de ernst van de lees- en spellingsproblemen evalueren
Een gespecialiseerde orthopedagoog of GZ-psycholoog onderzoekt de ernst van de lees- en spellingsproblemen tijdens de eerste stap in het diagnostisch proces. In een pre-intake vraagt de specialist informatie op bij school en ouders over de leerproblemen bij het kind. Aan de hand van gegevens uit het leerlingvolgsysteem bepaalt hij of de lees- en spellingsproblemen aan de voorwaarden voor dyslexie voldoen en of ze hardnekkig genoeg zijn ondanks adequate hulp op school. De specialist beslist op basis hiervan of een diagnostisch onderzoek noodzakelijk is.

 

Stap 2 en 3: uitgebreid diagnostisch onderzoek

Is de uitval op dyslexietyperende vaardigheden ernstig genoeg en is er sprake van een dyslexietyperend cognitief profiel? Dat onderzoekt de specialist in een uitgebreid diagnostisch onderzoek met behulp van verschillende instrumenten: o.a. 3DM Dyslexie, maar ook intelligentietests en vragenlijsten voor ouders en leerkrachten om eventuele gedrag- of aandachtsproblemen in kaart te brengen. Daarnaast vertelt het kind in een uitgebreid intakegesprek (anamnese) de problemen waar hij tegenaan loopt. De specialist bepaalt aan de hand van deze informatie of het kind voldoet aan de ernstcriteria op lezen en spellen en of de uitval op de dyslexietyperende vaardigheden ernstig genoeg is. Lijkt er inderdaad sprake te zijn van ernstige dyslexie, dan onderzoekt de specialist alternatieve verklaringen voor lees- en spellingsproblemen. 

 

Stap 4: alternatieve verklaringen voor de lees- en spellingsproblemen uitsluiten

In deze fase onderzoekt de specialist of er een reden is om de diagnose dyslexie níét te stellen, ondanks voldoende uitval op dyslexietyperende variabelen, lezen en spellen. Een laag IQ of ernstige geheugen- en aandachtsproblemen kunnen ook de oorzaak zijn van de lees- en spellingsproblemen. Als men vermoedt dat deze comorbide problemen zo ernstig zijn dat ze de lees- en spellingsproblematiek kunnen verklaren en/of de behandeling in de weg zullen staan, dan wordt de indicatie dyslexie niet afgegeven. Komen er geen ernstige comorbide problemen naar voren? Dan geeft de specialist de indicatie dyslexie en kan een kind in aanmerking komen voor een vergoede behandeling.

Blijf op de hoogte
Ontvang onze nieuwsbrief.
Formulier succes
Formulier foutmelding
© 2021 Boom uitgevers Amsterdam

Klantenservice

Support
Bestelinformatie
Retourneren
Bestelprocedure
E-books
Gratis e-book
Docentenservice
Persinformatie
Contact

Over ons

Over ons
Medewerkers
Auteurs
Partners
Vacatures

Volg ons op social media

Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis.
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkDisclaimerPrivacy policyDigitale content
Stuur mij maandelijks een update
Met het laatste nieuws over onze tests en boeken, exclusieve acties, evenementen en actuele ontwikkelingen.
Aanmelden
Formulier succes
Formulier foutmelding