Op deze pagina vind je (gratis) downloads met betrekking tot Boom LVS Technisch Lezen Woorden.
Met de Boom LVS-toets Technisch Lezen Woorden stel je het vaardigheidsniveau van jouw leerlingen vast op het gebied van technisch lezen van losse woorden. De toets is bedoeld voor leerlingen in het basisonderwijs van groep 3 tot en met 8. Let op: ben je al Boom LVS abonnee? Neem dan contact met ons op voor een speciaal aanbod.
Dit is het Woorden-zusje van de Boom LVS Technisch Lezen Tekst.
Doelgroep: groep 3 tot en met 8 van het basisonderwijs
Meetpretentie: niveau van technisch lezen van losse woorden (woordidentificatie; tempo én nauwkeurigheid)
Materiaal: leeskaart in 3 parallelle versies: A, B en C. Op het scoreformulier houd je de score van de leerling bij.
Beoordeling Expertgroep: de Expertgroep Toetsen PO heeft de Boom LVS-toets Technisch Lezen Tekst positief beoordeeld. De complete beoordeling vind je op de site van de Expertgroep. Je kunt de toets inzetten om te voldoen aan de wettelijke verplichting tot gebruik van een leerling- en onderwijsvolgsysteem.
Met de Boom LVS-toets Technisch Lezen Woorden stel je met een genormeerd instrument het vaardigheidsniveau van jouw leerlingen vast op het gebied van technisch lezen van losse woorden. Met de toets volg je methodeonafhankelijk, systematisch en betrouwbaar de ontwikkeling van jouw leerlingen van groep 3 tot en met 8 op het gebied van technisch lezen. Leeszwakke leerlingen signaleer je hierdoor tijdig in de eerste schooljaren.
De toets laat je zien op welk vaardigheidsniveau de leerling of klas zich bevindt op het gebied van het technisch lezen van losse woorden én hoe deze klas zich ontwikkelt.
Je vergelijkt de leerling of klas met zichzelf (op basis van didactische leeftijd en eerdere toetsmomenten) of met andere leerlingen (aan de hand van een representatieve landelijke normering). Als je de toets systematisch afneemt op groepsniveau, geeft de toets je ook inzicht in de opbrengsten van het technisch leesonderwijs.
Wil je ook weten hoe jouw leerlingen zich ontwikkelen op het gebied van het lezen van woorden in een tekst? Dan is er het Tekst-zusje: de Boom LVS-toets Technisch Lezen Tekst.
Wijze van afnemen: op papier | individueel
Duur afname: 1 minuut
Aantal woorden per toets: 125 woorden per leeskaart, verdeeld over 5 kolommen, oplopend in moeilijkheid
Afname door: leerkracht, intern begeleider, remedial teacher
De Boom LVS-toets Technisch Lezen Woorden is, zoals dat heet, continu genormeerd. Dit betekent dat je de toets vanaf november groep 3 tot en met juni/juli groep 8 in elke maand van het schooljaar kunt afnemen.
Voor een betrouwbare toetsafname gebruik je de instructiekaart die in de basisset van de toets zit.
Scoring door: leerkracht, intern begeleider of remedial teacher
Duur scoring en normering: 1 minuut per leerling (normeren doe je in het Boom testcentrum, de genormeerde scores stuur je met de UWLR-koppeling automatisch naar o.a. ParnasSys, Esis, FocusPO en SchoolKr8)
Normen: percentielscore, niveau I-V en A-E, T-score, DLE, vaardigheidsscore. Daarnaast worden de accuratessescore en de normklasse accuratesse gerapporteerd
Nadat je de toets gescoord hebt met behulp van het scoreformulier, vul je de score in in het Boom testcentrum, de online normeringsomgeving van Boom. Vervolgens krijg je de genormeerde scores, persoonlijke groeigrafieken en groepsoverzichten.
Je kunt zelf groepen samenstellen en groepsrapporten opvragen. Hiermee kun je voor een instructiegroep of een klas de resultaten analyseren. Met de UWLR-koppeling stuur je de genormeerde scores automatisch naar o.a. ParnasSys, Esis, FocusPO en SchoolKr8.
Uitslag gerapporteerd in: percentielscore, niveau I-V en A-E, T-score, DLE en vaardigheidsscores. Daarnaast worden de accuratessescore en de normklasse accuratesse gerapporteerd
Rapport: op individueel en groepsniveau
Interpretatie rapport: leerkracht, intern begeleider of remedial teacher
Zicht op ontwikkeling: combinatierapport Boom LVS verwachten en volgen
In het Boom testcentrum, de online normeringsomgeving van Boom, kun je aan de slag met de toetsresultaten. Per afgenomen toets kun je een individueel rapport, een individueel overzicht op basis van DLE en een individueel overzicht op basis van vaardigheidsscore opvragen.
Het individueel overzicht biedt je inzicht in de resultaten van meerdere toetsafnames, zodat je de ontwikkeling van de leerling in de tijd kunt volgen. De persoonlijke groeigrafiek geeft aan of de ontwikkeling van de leerling op koers ligt en helpt je eventuele afwijkingen tijdig te signaleren.
In het Boom testcentrum kun je zelf groepen samenstellen en van die groep(en) groepsrapporten opvragen. Hiermee kun je voor een instructiegroep of een klas de resultaten analyseren.
Op deze pagina vind je (gratis) downloads met betrekking tot Boom LVS Technisch Lezen Woorden.
Op deze pagina vind je veelgestelde vragen over de Boom LVS-toets Technisch lezen Woorden.
Ja, het College voor Toetsen en Examens (CvTE) erkent alle volgtoetsen van het Boom LVS. De voorganger van het CvTE, de Expertgroep Toetsen PO (Expertgroep) heeft alle volgtoetsen van het Boom LVS positief beoordeeld; het CvtE neemt deze beoordelingen over.
De beoordelingen vind je nu nog op de site van de Expertgroep, straks ook op de site van het CvTE. Hiermee kun je de volgtoetsen van het Boom LVS inzetten om te voldoen aan de wettelijke verplichting tot gebruik van een leerlingvolgsysteem om de vorderingen van je leerlingen in kaart te brengen.
Bekijk via deze link de Expertgroep-beoordeling van de Boom LVS-toets Rekenen-Wiskunde, de Boom LVS-toets Spelling, de Boom LVS-toets Technisch Lezen en de Boom LVS-toets Hoofdrekenen.
Bekijk via deze link de COTAN-beoordeling van de Boom LVS-toets Begrijpend Lezen.
Het Boom LVS is eindtoetsonafhankelijk. Álle eindtoetsen sluiten dus aan bij het Boom LVS.
De Boom LVS-toetsen zijn voor iedereen beschikbaar op papier. Sinds 1 januari 2023 zijn de Boom LVS Rekenen-Wiskunde, Spelling en de nieuwe Begrijpend Lezen voor Boom LVS-abonnees ook digitaal af te nemen. Uiteindelijk gaan we ervoor zorgen dat iedereen digitaal kan toetsen en dat meer van onze toetsen digitaal beschikbaar zijn.
Zelf kiezen
We vinden het namelijk belangrijk dat je zelf kunt kiezen tussen digitaal of op papier toetsen, zodat je de vrijheid hebt om te kiezen voor de vorm die het beste past bij jouw leerlingen, school en toetsvisie. Deze keuzevrijheid biedt de mogelijkheid om jouw toetsvisie in te vullen op een manier die écht bij je past.
Papieren toetsen
Leerlingen ervaren tijdens het maken van een toets de rust van papier. Daarnaast is het lezen van teksten op papier voor veel leerlingen prettig. Het zorgt voor overzicht en leerlingen hebben de mogelijkheid om terug te bladeren en de opgaven nog eens door te nemen.
Digitaal toetsen
Het is fijn dat leerlingen digitaal vaardig worden. Sommige leerlingen geven nu al een voorkeur aan digitaal werken. Uiteraard kunnen leerlingen hun antwoorden ook digitaal opnieuw doornemen. Omdat het proces minder foutgevoelig en meer geautomatiseerd is, zitten er voor de leerkracht ook voordelen aan digitaal toetsen.
Kinderen moeten alle mogelijkheden krijgen om zich optimaal te ontwikkelen en uit zichzelf te halen wat in hen zit. Daarom zijn wij heel voorzichtig met het geven van een voorlopig advies in de onderbouw. We tonen dan ook pas vanaf groep 6 het referentieniveau op het individuele rapport. Om de ontwikkeling van leerlingen te volgen, kun je in alle groepen, en dus ook in de onderbouw, individuele groeigrafieken maken op basis van DLE of vaardigheidsscore. Deze grafieken geven je inzicht in de groei en daarmee in de ontwikkeling van jouw leerlingen.
Bekijk een voorbeeld van een individueel overzicht op basis van DLE.
Bekijk een voorbeeld van een individueel overzicht op basis van de vaardigheidsscore.
Klopt de groei niet met de verwachtingen die je van een leerling hebt? Maak dan een verdiepende analyse, zodat je specifiek weet met welke onderdelen van een vaardigheid een leerling moeite heeft en hier in je onderwijs op kunt focussen. Bekijk een voorbeeld van een individueel rapport inclusief verdiepende analyse.
Bij de instructievideo’s staat een video waarin wordt uitgelegd hoe je een groeigrafiek of verdiepende analyse maakt.
Op het individueel en groepsrapport van de Boom LVS-toetsen wordt de toetsscore van de leerling o.a. weergegeven als percentielscore:
Elk toetsresultaat kan aan de hand van deze percentielscore worden omgezet in een schooladvies. Je kunt daarbij de onderstaande tabel gebruiken.
Percentielscore |
Schooladvies |
1 - 3 |
Praktijkonderwijs |
4 - 11 |
VMBO BB |
12 - 25 |
VMBO KB |
26 - 34 |
VMBO GL |
35 - 52 |
VMBO TL |
53 - 76 |
HAVO |
77 - 100 |
VWO |
Let op! Deze tabel geldt alléén als het normeringsmoment en de onderwijspositie (=DL) van de leerling overeenkomen. Dat betekent dat als je bijvoorbeeld in juni groep 7 (DL = 50) een pre(school)advies wilt bepalen, het toetsresultaat van de leerling ook genormeerd moet zijn met de norm DL = 50.
Nee, hiervoor is geen toestemming nodig. Toetsen uit een leerlingvolgsysteem (LVS) horen bij het onderwijs en zijn uitsluitend bedoeld om de voortgang in het leren vast te stellen. Dergelijke toetsen neemt de school af als wezenlijk deel van het onderwijs en daarom hoeft daarvoor geen toestemming te worden gevraagd. Zou naast de LVS-toets ook een IQ-test worden afgenomen dan dient daarvoor wel toestemming te worden gevraagd. Dan gaat het namelijk niet alleen meer om de voortgang in het leren.
Af en toe krijgen we de vraag hoe lang testgegevens van een cliënt in een dossier bewaard moeten en mogen blijven en wie inzage mag hebben in welk(e) onderdelen van een dossier. Een ingewikkelde vraag waarop de Nederlandse Vereniging van pedagogen en onderwijskundigen (NVO) in haar wegwijzer antwoord geeft. Je vindt daar alle informatie over de rechten en plichten rondom het dossier in de jeugdhulpverlening. Er is geen specifieke wegwijzer voor het onderwijs. Mocht deze er ook komen, dan zullen we daarnaar verwijzen.
Boom uitgevers Amsterdam vindt privacy belangrijk en heeft het ‘Convenant Digitale Onderwijsmiddelen en Privacy – Leermiddelen en toetsen’ ondertekend. Lees het Convenant in 10 punten samengevat en onze Privacy Policy.
Het decoderen van woorden is de kern van de technische leesvaardigheid. Bij het lezen van tekst spelen meerdere factoren een rol, die bij het lezen van losse woorden niet spelen. De kwaliteit van het lezen van pseudowoorden zegt iets over fonologische vaardigheden en de toepassing ervan bij het decoderen van woorden. Informatie over de kwaliteit van het lezen van tekst en van pseudowoorden krijgen hun betekenis tegen de achtergrond van de kwaliteit van de directe woordherkenning.
De Boom LVS-toets Technisch Lezen Tekst Woorden heeft één kaart (en twee parallelle versies) voor de hele basisschoolperiode, die begint op het niveau van de DMT-1 en eindigt met woorden op niveau DMT-3. Boom heeft de T-waarden toegevoegd aan de rapportage. Lees verder op de site van het NKD: https://www.nkd.nl/alle-veelgestelde-vragen/
Bij Boom zijn tevens beschikbaar: de Boom LVS-toets Technisch Lezen Tekst en 3DM Dyslexie (met een Leestaak). In ontwikkeling is de Boom-test Technisch Lezen Pseudowoorden.
De algemene handleiding en verschillende stappenplannen met informatie over het maken van een account, het scoren en normeren van toetsen of het terug en vooruit toetsen met de Boom LVS-toetsen vind je hier.
In dit stappenplan lees je hoe je een toets scoort en normeert in het Boom testcentrum.
Om een toets te scoren en normeren heb je zogeheten credits nodig. Hieronder lees je hoe je credits aanschaft en activeert.
Stap 1. Schaf via www.boomtestonderwijs.nl credits aan voor de test waarvan je gebruik wilt maken. Heb je een abonnement op het Boom LVS? Dan hoef je geen credits aan te schaffen. Bij dit abonnement zitten de credits om onbeperkt te normeren inbegrepen.
De wijze waarin je de credits ontvangt, verschilt per test (zie tabel 7.1 in de Handleiding). Wanneer je onvoldoende normeringen beschikbaar hebt in het Boom testcentrum, kun je direct in het Boom testcentrum credits bestellen. Klik op 'Bestel credits’.
Stap 2. Bestel credits in de webshop.
Stap 3. Nadat je je bestelling hebt voltooid ontvang je een mail met een token. Dit token kun je in het Boom testcentrum inwisselen voor credits.
Stap 4. Om de door jou aangeschafte credits te activeren ga je in het Boom testcentrum via ‘Beheer’ naar ‘Credits beheren’. Voer het token in en klik op de rode knop ‘Token inwisselen’. De credits zijn nu geactiveerd en verschijnen in het overzicht onder ‘Beschikbare credits’. In het Boom testcentrum heeft elke toets zijn eigen credits. Hoeveel credits er nodig zijn om één afname te normeren, verschilt per toets. Je kunt het aantal beschikbare credits zien bij ‘Aantal credits beschikbaar’, en het aantal beschikbare normeringen bij ‘Aantal normeringen beschikbaar’.
Je kunt in het Boom testcentrum een export in Excel maken van alle genormeerde scores in het Boom testcentrum. Dit kan alleen als je de toets gescoord en genormeerd hebt. In dit stappenplan lees je hoe je een toets scoort en normeert.
Om de genormeerde scores vervolgens te exporteren ga je naar het tabblad 'Genormeerd'. Hier vink je de leerlingen en de bijbehorende toetsen aan die je geëxporteerd wilt hebben. Klik vervolgens op de rode knop [Scores exporteren]. Kies als exportformaat Excel. Het Excel krijg je als aparte download. Let op: je kunt alleen scores van meerdere leerlingen exporteren als ze dezelfde test hebben gemaakt.
Op initiatief van Stichting Kennisnet werken de diverse partijen in de onderwijsketen met de gestandaardiseerde UWLR-koppeling (UWLR = Uitwisseling Leerlinggegevens en Resultaten). Met deze standaard kunnen gegevens veilig tussen een educatieve applicatie als het Boom testcentrum en een leerlingadministratiesysteem worden uitgewisseld. Op de site van Edustandaard vind je hierover meer informatie.
Met de UWLR-koppeling worden het Boom testcentrum en het leerlingadministratie- of informatiesysteem (LAS) of de dashboardapplicatie aan elkaar gekoppeld. Je normeert, rapporteert en analyseert Boom LVS-volgtoetsen, de TTA en/of het PI-dictee in het Boom testcentrum. Met de UWLR-koppeling worden de toetsresultaten vervolgens automatisch overgezet naar het LAS of de dashboardapplicatie. Zo profiteer je van de volledige mogelijkheden van beide applicaties, maar voorkom je dubbel werk. Lees hieronder welke mogelijkheden de verschillende applicaties op dit moment bieden.
ParnasSys (Topicus): sinds december 2019 zijn het Boom testcentrum en ParnasSys/Ultimview via UWLR gekoppeld. Wil je gebruik maken van deze koppeling of wil je er meer over weten? Lees in deze handleiding hoe je de koppeling zelf opzet of neem contact op met onze Klantenservice.
ESIS (Rovict): sinds november 2020 zijn het Boom testcentrum en ESIS via UWLR gekoppeld. Voorlopig blijft het ook nog mogelijk om de (genormeerde!) DLE-score van een aantal Boom LVS-toetsen in ESIS in te voeren. Wil je gebruik maken van deze koppeling of wil je er meer over weten? Lees in deze handleiding hoe je de koppeling zelf opzet of neem contact op met onze Klantenservice.
FocusPO (HELDER Onderwijsadvies): sinds begin april 2021 zijn het Boom testcentrum en FocusPO via UWLR gekoppeld. Wil je gebruik maken van deze koppeling of wil je er meer over weten? Lees in deze handleiding hoe je de koppeling zelf opzet of neem contact op met onze Klantenservice.
Plaatsingswijzer: sinds januari 2018 zijn de Boom LVS-toetsen die voor de Plaatsingswijzer relevant zijn, opgenomen in de Plaatsingswijzer (sinds begin 2022 niet meer o.b.v. genormeerde percentielscores, maar o.b.v. genormeerde vaardigheidsscores). Wil je hier meer over weten? Neem contact op met onze Klantenservice.
Schoolkr8 (voorheen DrieDeePlus): Sinds april 2022 zijn Schoolkr8 en het Boom testcentrum gekoppeld. De handleiding voor de koppeling opent via deze link. Wil je hier meer over weten? Neem contact op met onze Klantenservice.
Volglijn: stand maart 2023: Volglijn heeft de koppeling met het Boom testcentrum ingebouwd. Volglijn en Boom testen op dit moment of alle data goed doorkomen en in Volglijn op de juiste manier worden getoond. Wil je hier meer over weten? Neem contact op met onze e Klantenservice.
Staat jouw LAS of dashboard hier niet bij? Laat het ons weten, zodat wij contact met de betreffende applicatie kunnen opnemen.
Tussen de leerlingadministratiesystemen ParnasSys (Topicus) en SchoolOAS (Dotcomschool) en het Boom testcentrum worden gegevens uitgewisseld via de UWLR-koppelingsstandaard.
Dit houdt in dat, wanneer je de koppeling hebt geactiveerd, de school- en leerlinggegevens uit ParnasSys of SchoolOAS automatisch worden geïmporteerd in het Boom testcentrum, dat je de Boom LVS-toetsen daar scoort, normeert, rapporteert en analyseert en de genormeerde toetsgegevens vervolgens binnen vijf minuten automatisch in ParnasSys of SchoolOAS staan. Je hoeft de gegevens dus maar op één plek in te voeren.
Is jouw leerlingadministratiesysteem nog niet aan het Boom testcentrum gekoppeld? Dan kun je een EdeXML-exportbestand uit jouw leerlingadministratiesysteem handmatig importeren in het Boom testcentrum.
Bij zo’n import worden de school en alle groepen automatisch in het Boom testcentrum aangemaakt. Voor alle leerkrachten worden inloggegevens aangemaakt en leerkrachten en leerlingen worden aan de juiste groepen gekoppeld. Vervolgens kun je de scores van jouw leerlingen op de Boom LVS-toetsen invoeren, normeren, rapporteren en analyseren.
Heb je hulp nodig? Neem contact op met onze Klantenservice.
Boom LVS Technisch Lezen Woorden is het Woorden-zusje van Boom LVS Technisch Lezen Tekst. De twee toetsen kunnen los afgenomen worden, maar vormen samen een mooie combinatie voor het meten van de taalvaardigheid van leerlingen.
Ben je van plan om de Boom LVS-toets voor jouw school aan te schaffen? En wil je de toets schoolbreed inzetten om je leerlingen te volgen? Dan is een abonnement op het Boom LVS mogelijk voordeliger.
Bij vermoeden van dyslexie kunnen het PI-dictee, Technisch Lezen Woorden en Boom LVS Spelling geraadpleegd worden om een indicatie te geven. Met deze toetsen kun je je vermoeden goed onderbouwen bij doorverwijzing van de leerling.